عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 30 دی 1402
بازدید : 70
نویسنده : mozhgan

یکی از راه‌های مقابله با چاقی، جراحی چاقی است. جراحی چاقی معمولاً منجر به کاهش وزن سریع می‌شود و به همین دلیل عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت متعددی دارد که آن را به یک روش پرریسک کاهش وزن تبدیل می‌کند. عمل‌ لاغری شکم و دیگر اندام‌ها به چند شیوه انجام می‌شود. برخی عمل‌های لاغری با جراحی عمومی انجام می‌شود و برخی با جراحی‌های جزئی و سرپایی یا با دستگاه لاغرکننده.

عمل لاغری عموما توسط جراحی موضعی یا کلی انجام می‌شود و ممکن است بخشی از معده برداشته شود.

انواع عمل لاغری چیست؟

بسته به بدن هر فرد و نیاز او به کاهش وزن، روش‌های متعددی برای کم کردن وزن و برداشتن چربی‌های اضافه بدن وجود دارد، برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

عمل لاغری بای پس معده به روش Roux-en-Y

این روش نوعی از عمل بای پس معده است و حتی شایع‌ترین نوع آن نیز به حساب می‌آید. این نوع جراحی معمولا بازگشت‌پذیر نیست و در آن قسمت بالای معده را می‌بُرند و باقی مانده معده را می‌بندد که باعث می‌شود در یک وعده غذای زیادی نخورید و حتی مقدار جذب غذا نیز کاهش می‌یابد. قسمت باقی مانده، اندازه یک گردو است و تنها ۲۸ گرم غذا را در خود نگه می‌دارد. سپس جراح، روده کوچک را می‌برد و مستقیما به همان کیسه کوچک (معده ) وصل می‌کند. سپس غذا به این کیسه کوچک می‌رود و بعد از آن به روده کوچکی که به آن متصل شده خواهد رفت. غذا بیشتر معده و قسمت ابتدایی روده کوچک را دور می‌زند و به جای آن مستقیما وارد قسمت میانی روده کوچک می‌شود.

عمل لاغری ابدومینوپلاستی

جراحی لاغری ابدومینوپلاستی یا لیفت شکم، روشیست که با برداشتن چربی و پوست اضافی و سفت کردن عضلات دیواره شکم، شکم شما را صاف می‌کند.

عمل اسلیو معده

یکی از چندین نوع گزینه جراحی چاقی است. این نوع جراحی شامل برداشتن یا کاهش اندازه معده شما است. متخصصان پزشکی معمولاً آن را گاسترکتومی آستین عمودی می‌نامند.

جراحی بای پس روده (جابه جایی دوازدهه)

در این روش بعد از انجام عمل اسلیو معده، دوازدهه (روده اثنی عشر) و آخرین بخش روده کوچک تقسیم و حدود سه چهارم روده کوچک بریده می شود. حالا بخش بالایی روده کوچک که آنزیم های پانکراس و صفرا را حمل می‌کنند به آخرین بخش متصل می شوند. در این حالت شما غذای کمتری مصرف می‌کنید چون حفره معده نمی‌تواند غذای بیشتری در خود نگه دارد. از آنجا که آنزیم‌های پانکراس و صفرا در انتهای روده کوچک با هم ترکیب می‌شوند، کالری کمتری جذب بدن می‌شود.

 

 

 


تاریخ : شنبه 30 دی 1402
بازدید : 71
نویسنده : mozhgan

در اغلب موارد میتوان دندان های پر شده را به  خوبی ارتودنسی کرد و هیچ مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. اگر میزان پوسیدگی کم تا متوسط بوده و دندان هنوز زنده باشد میتوان با رعایت نکاتی که متخصص به شما گوشزد میکند دوره درمانی مناسبی داشته باشید.

در این خصوص بد نیست بدانید که انجام درمان ارتودنسی خود یک راه حل بسیار خوب برای پیشگیری از پوسیدگی دندان است. زیرا با صاف کردن دندان های نامرتب و کج باعث میشود که شما بهتر بتوانید دندان های خود را مسواک بزنید و بهتر به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید.

بهترین روش ارتودنسی دندان برای دندان های پر شده چیست؟

بسته به نوع و شدت مشکل ارتودنسی شما و همچنین میزان پوسیدگی ترمیم شده نوع دستگاه مورد استفاده برای افرادی که دندان پر شده دارند متفاوت خواهد بود. اگر میزان پوسیدگی زیاد است استفاده از ارتودنسی متحرک با پلاک های شفاف بهتر است. اما اگر میزان پوسیدگی کم تا متوسط است ارتودنسی ثابت فلزی بهترین روش درمان خواهد بود.

براکت های ارتودنسی سرامیکی نیز میتوانند برای ارتودنسی دندان پر شده استفاده شوند اما دقت کنید که احتمال شکسته شدن آن ها زیاد است و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. به نظر میرسد برای اینکه بتوانید به خوبی مواد پر کننده دندان را مدیریت کرده و مراقبت کنید از همان ارتودنسی متحرک و ثابت معمولی استفاده کنید بهتر است.

سایر مقالات... ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

آیا ممکن است در طول ارتودنسی با پوسیدگی دندان مواجه شوم؟

از آنجا که افراد تحت درمان ارتودنسی تحت مراقبت های منظم دندانپزشکی قرار می گیرند بسیار بعید است که دندان های شما پوسیده شود مگر اینکه خودتان در رعایت بهداشت کوتاهی کنید. هرگونه مشکلات احتمالی در این خصوص احتمالاً خیلی زود مورد توجه و مراقبت متخصص قرار خواهد گرفت و شما نباید نگران این موضوع باشید. اما از آنجا که برخی از بیماران ممکن است تا چندین سال از بریس استفاده کنند و ممکن است چندین معاینه منظم را از در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دست بدهد شاید احتمال تشکیل پوسیدگی زیاد شود.

منبع: مجله دندانپزشکی ارتوبلاگ


تاریخ : شنبه 30 دی 1402
بازدید : 62
نویسنده : mozhgan

مسلما به طور قطعی نمی‌توان پاسخ سوال آیا ارتودنسی درد دارد را منفی دانست. می‌دانید که در ارتودنسی با اعمال نیرو و کشش روی دندان‌ها، آن‌ها را وادار به حرکت می‌کنند. بنابراین پاسخ آیا ارتودنسی درد دارد مثبت است.

تجربه ناراحتی خفیف و تحمل درد ارتودنسی موردی رایج است. این درد پاسخی ذهنی به محرک‌ها در درمان ارتودنسی است. جالب است بدانید عدم تحمل درد ارتودنسی یکی از دلایل اصلی خروج بیماران از این درمان است.

سایرمقالات... ارتودنسی همزمان با عمل بینی

آیا نصب ارتودنسی درد دارد؟

نصب براکت‌ها در درمان ارتودنسی یکی از مراحل اصلی این درمان است. برخی افراد هنگامی که می‌پرسند آیا ارتودنسی درد دارد، به مرحله نصب براکت‌ها توجه می‌کنند.

باید گفت قرار دادن براکت‌ها و سیم بر روی دندان در این درمان، جایگذاری دستگاه‌های ارتودنسی ثابت و قابل جابجایی و همچنین برداشتن آن‌ها نیز باعث بروز دردی خفیف برای بیمار می‌شوند. بنابراین پاسخ آیا نصب ارتودنسی درد دارد نیز به طور مطلق منفی نخواهد بود. اما نگران نباشید، در ادامه عواملی که تحمل درد ارتودنسی را افزایش یا کاهش می‌دهند را بررسی خواهیم کرد.

سایر مقالات ... جدا کننده ارتودنسی چیست ؟

تاثیر عوامل بیرونی در درد ارتودنسی چقدر است؟

تا این قسمت از مطلب تا حدودی به سوالات آیا ارتودنسی درد دارد و آیا نصب ارتودنسی درد دارد، پاسخ دادیم. اما چه عواملی تحمل درد ارتودنسی را کاهش و یا افزایش می‌دهد؟متخصصان عقیده دارند که پاسخ سوالات آیا ارتودنسی درد دارد و درد ارتودنسی چقدر است، برای هر فرد متفاوت است.

دلیل این امر آن است که درد ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله سن، جنسیت، آستانه درد، میزان نیروی اعمال شده، و حتی مواردی مانند وضعیت عاطفی، میزان استرس، و تجربه‌های قبلی بیمار از درد نیز در تحمل درد ارتودنسی موثرند.

نیرویی که به دندان‌ها وارد می‌شود، واکنشی التهابی دارد که شامل احساس درد ناشی از حرکت دندان‌هاست. همچنین، این واکنش باعث تغییر در جریان خون پس از اعمال نیروی ارتودنسی می‌شود.

سایر مقالات ... ارتودنسی برای دندان های حساس

چگونگی تحمل درد ارتودنسی (درد ارتودنسی تا کی ادامه دارد)

اکنون که ایده بهتری از اینکه آیا نصب ارتودنسی درد دارد و اینکه درد ارتودنسی چقدر است دارید، بد نیست بدانید که درد ارتودنسی در عرض چند ساعت شروع شده، در ۲۴ ساعت بعدی افزایش و در عرض ۷ روز کاهش می‌یابد. اگر بیش از چند روز در حال تحمل درد ارتودنسی هستید و سوالی دارید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مطمئن شوید که او ناراحتی شما را درک کرده و برای رفع آن تلاش می‌کند. در صورت نیاز، حتی می‌توان با عکسبرداری متوجه شد که آیا نگرانی به جاست یا خیر. اما استراتژی مناسب برای تحمل درد ارتودنسی چیست؟در صورت ایجاد زخم روی لثه یا لب در روزهای نخست، داروهای مسکن از بهترین گزینه‌ها برای تسهیل تحمل درد ارتودنسی است (مطالعه راهنمای دارو را برای جلوگیری از عوارض فراموش نکنید).

منبع: مجله دندانپزشکی ارتودنتیست


تاریخ : شنبه 30 دی 1402
بازدید : 71
نویسنده : mozhgan

 پیروی از یک رژیم غذایی برای دیابت بسیار مهم است اگرچه رژیم غذایی یکسانی برای تمامی این افراد وجود ندارد. به عبارتی دیگر، رژیم دیابت شما یک برنامه غذایی است که نکات مهمی را پوشش می‌دهد؛ غذاهای سالم باید در مقادیر مناسب با در نظر گرفتن زمان‌بندی درست خورده شوند. این رژیم به شما کمک می‌کند تا قند خون خود را کنترل کنید، وزن مناسبی داشته باشید و ریسک بیماری قلبی را کاهش دهید.

رژیم دیابت که بر اساس خوردن سه وعده غذایی در روز در زمان‌های منظم تنظیم شده، باعث می‌شود تا از انسولینی که در بدن تولید شده یا از طریق دارو به بدن شما وارد می‌شود، استفاده کنید.

غذاهایی که در رژیم دیابت توصیه می‌شود

چهار نوع ماده مغذی وجود دارد که می‌تواند بر قند خون شما تأثیر بگذارد:

کربوهیدرات‌ها مانند سبزیجات نشاسته‌ای، حبوبات، غلات کامل و میوه‌ها

پروتئین‌ها مانند ماهی‌، مرغ، تخم مرغ و لبنیات بدون چربی یا کم‌چرب

چربی‌های سالم مانند آجیل، زیتون و ماهی

فیبر؛ از جمله سبزیجات غیر نشاسته‌ای، شامل کلم بروکلی، هویج، سبزی، فلفل و گوجه‌فرنگی

کربوهیدرات‌ها قند خون را سریع‌تر افزایش داده و بیش‌ترین تأثیر را روی قند خون شما دارند. مصرف فیبر، پروتئین و چربی ممکن است از افزایش قند خون بعد از غذا جلوگیری کنند. بنابراین باید در وعده‌های غذایی تنوع داشته باشید؛ مخلوطی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی بخورید تا قند خون خود را بهتر مدیریت کرده و مدت بیشتری سیر بمانید.

یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند تا یک رژیم غذایی برای دیابت را بر اساس اهداف سلامتی، سلیقه و سبک زندگی خود تنظیم کنید. او همچنین می‌تواند با شما در مورد چگونگی بهبود عادات غذایی‌تان صحبت کند؛ مانند انتخاب اندازه‌هایی که متناسب با نیازها و سطح فعالیت شما باشد.

سایرمقالات... رژیم غذایی نوم

رژیم غذایی دیابت نوع 2

کربوهیدرات‌های سالم تری را انتخاب کنید. همه کربوهیدرات‌ها بر سطح گلوکز خون تأثیر می‌گذارند، بنابراین مهم است که بدانید کدام غذاها حاوی کربوهیدرات هستند. نمک و همچنین گوشت قرمز فرآوری‌شده را کمتر مصرف کنید. میوه و سبزیجات بیشتری بخورید (سالاد رژیمی سبزیجات) و چربی‌های سالم تری را انتخاب کنید. همچنین شکر اضافه شده را کاهش دهید.

بدترین انتخاب‌ها در رژیم غذایی برای قند خون بالا

  • شکر و انواع نوشیدنی‌های شیرین شده با آن
  • چربی‌های ترانس
  • نان سفید، برنج و ماکارونی
  • ماست طعم‌دار
  • غلات صبحانه شیرین
  • نوشیدنی‌های قهوه طعم‌دار
  • سیب‌زمینی سرخ‌کرده
  • آب‌میوه

رژیم لاغری و دیابت

وزن برای بسیاری از افراد موضوع حساسی است اما اگر مبتلا به دیابت و هم‌زمان دچار اضافه وزن هستید، رژیم لاغری و کاهش وزن فواید زیادی برای شما دارد و از بروز عوارضی جدی مانند بیماری قلبی و سکته جلوگیری می‌کند. کاهش وزن می‌تواند به کنترل دیابت شما نیز کمک کند. اگر دیابت دارید، با بهره‌مندی از رژیم غذایی دیابت نوع 2 و کاهش وزن، می‌توانید روند بهبود دیابت را تسریع و همچنین پیشرفت بیماری را کُند نمایید.

منبع: مجله رژیم غذایی دایت فرم


تاریخ : شنبه 30 دی 1402
بازدید : 75
نویسنده : mozhgan

رژیم پروتئین رایگان 7 روزه هم دقیقا اصولی رو دنبال میکنه که مابقی رژیم های پروتئین از اون ها پیروی میکنن. در واقع اگر بخوایم به صورت خلاصه بگیم چطور این رژیم ها باعث لاغری میشن، باید بگیم دلیلش وارد شدن بدن به حالت کتوز هست. یکی نکات رژیم پروتئین، محدود کردن میزان مصرف کربوهیدرات هست.

بدن ما به صورت عادی برای تامین انرژی مورد نیازش از کربوهیدرات ها و قند ها استفاده میکنه. در نبود کربوهیدرات، از چربی ها و در نهایت در نبود چربی از پروتئین برای تامین انرژی استفاده میشه. خب اگر دقت کرده باشید متوجه میشیم که یک جور اولولیت بندی برای بدن ما وجود داره. یعنی بدن انسان اول از همه ترجیح میده برای تامین انرژی خودش از کربوهیدرات استفاده کنه. چرا؟

چون نسبت به بقیه مواد غذایی خیلی راحت تر میتونه انرژیش رو دریافت کنه. اولویت دوم بدن ما چربی ها هستن. گفتیم یکی از اصول رژیم پروتئین همچون رژیم کبد چرب محدود کردن کربوهیدرات هاست. وقتی ما رژیم پروتئین 7 روزه یا 14 روزه و … میگیریم، بدن ما با توجه به دسترسی نداشتن به منابع کربوهیدرات، به سراغ منابع چربی بدن برای تامین انرژی خودش میره. به این حالت اصطلاحا حالت کتوزیس یا فاز کتوزیس گفته میشه.

سایرمقالات... کیک رژیمی

پروتئین چیست و بدن ما چقدر به آن نیاز دارد؟

بدن ما با استفاده از پروتئین در واقع بخشی از انرژی بدن رو تامین میکنه. علاوه بر این مصرف پروتئین برای تقویت سیستم عصبی بدن، رشد عضلات و ماهیچه ها، ترمیم بافت های بدن و موارد دیگه مورد نیاز هست. ممکنه این سوال پیش بیاد که در نبود پروتئین چه اتفاقی برای بدن ما میوفته؟

اگر به اندازه کافی پروتئین مصرف نکنید بدن دچار فقر پروتئین میشه. در نهایت این اتفاق زمینه ایجاد اسهال، کاهش بافت عضلانی، خستگی و حتی عفونت‌های مکرر رو به وجود میاره که میتونن برای سلامتی انسان خطرناک باشن. از اونجایی که افراط و تفریط در هر کاری باعث ضرر دیدن میشه، در مورد زیاده روی مصرف پروتئین هم خطراتی انسان رو تحدید میکنه که عبارتند از : التهاب روده، یبوست، اسهال یا گاز شدید معده، مشکلات کلیوی، بیماری‌های قلبی عروقی و غیره.

به این موراد میشه کم آبی رو هم اضافه کرد. یادتون باشه با مصرف بالای پروتئین، ممکنه بدن احساس تشنگی نکنه اما دچار  کمبود آب میشه. بنابراین لازمه که در کنار رژیم پروتئین 7 روزه آب زیادی مصرف بشه. خب سوال بعدی که یش میاد اینه که هر آدم به چه میزان پروتئین در طول روز نیاز داره ؟

سایرمقالات... تجربیات کسانیکه اسلیو معده انجام داده اند


تاریخ : سه شنبه 26 دی 1402
بازدید : 89
نویسنده : mozhgan

بالک فیلز(پرکردن پر حجم): مهم‌ترین تفاوت متمایز آن‌ها با سایر انواع کامپوزیت دندانی، افزایش عمق درمان آن‌ها است. بهبود شفافیت برای مواد کامپوزیت، خشک کردن لایه‌ای به ضخامت 4 میلی‌متر را ممکن می‌سازد. شفافیت نور پخت را به عمق مواد نفوذ میدهد. علاوه بر این، بهبود در مواد پرکننده حجیم نیز نتایج مشابهی با کامپوزیت‌های چند لایه برای عرض شکاف حاشیه‌ای و سازگاری عاج ایجاد کرده است.

فوئبلل ( سیال ها): ویسکوزیته آنها باعث افزایش سیالیت برای این کامپوزیت های دندانی می شود. معمولا بسته بندی آن ها به صورت یک سرنگ با یک سوزن گیج کوچک است. در حالی که اولین کامپوزیت های دندانی قابل روان دارای محتوای پرکننده کاهش یافته بودند تا خواص فیزیکی آنها تسهیل شود، کامپوزیت های روان پس از سال 2010 دارای محتوای پرکننده بیشتری هستند.

یونیورسال: این کامپوزیت ها بر اساس لایه ها یا ویسکوزیته آنها تعریف نمی شوند، بلکه برای استفاده مورد نظرشان تعریف می شوند. هدف کامپوزیت های جهانی این است که متنوع ترین باشند.

سایر مقالات ... بهترین متخصص پروتز دندان

ونیرهای کامپوزیت در برابر لمینت دندان

ونیرهای کامپوزیتی تنها ماده موجود برای ترمیم دندان نیستند. رزین‌های چینی یا لمینت دندان یکی دیگر از روش‌های محبوب، البته با قیمت بالاتر هستند. وظیفه هر دو ونیر کامپوزیتی و چینی بهبود لبخند شما است. انتخاب بین این دو با توجه به بودجه هدف و میزان مینای دندان شما توسط دندانپزشک انجام می‌گیرد. در ادامه به مقایسه این دو می‌پردازیم.

زمان تولید و نصب بر روی دندان

ونیرهای کامپوزیت در زمان بسیار کمتری نسبت به ونیرهای چینی ساخته و نصب می‌گردند. به همین دلیل اغلب به آنها روکش‌های یک روزه می‌گویند. زیرا آنها را می‌توان در یک جلسه ویزیت دندانپزشک نصب کرد. این روش به‌خاطر پیچیدگی‌های کمتری که دارد، ساختار اصلی دندان شما را بهتر حفظ می‌کند.

دندانپزشک رنگ ونیرهای کامپوزیت را با توجه به رنگ دندان‌های شما تنظیم و هماهنگ می‌کند تا ظاهری طبیعی و مشابه دندان اصلی داشته باشد. در مرحله نصب نیز ونیر کامپوزیتی را به دندان شما چسبانده و جلا داده می‌شود و کار نصب ونیر کامپوزیتی به اتمام می‌رسد.

در طرف مقابل برای نصب ونیرهای چینی معمولاً بایستی بهترین متخصص کامپوزیت دندان حداقل دو بار شما را ویزیت کند. محل ساخت لمینت دندان برخلاف ونیر کامپوزیتی در مطب پزشک نیست، بلکه بایستی در خارج از مطب و در کارگاه یا آزمایشگاه دندانپزشکی تولید گردد. نصب ونیرهای چینی نسبت به نصب ونیرهای کامپوزیتی کمی تهاجمی تر است. بعضاً ممکن است نیاز به نصب روکش‌های موقتی تا زمان نصب روکش‌های اصلی باشد. روکش‌های چینی سفارشی شما معمولاً در دومین بازدید از پزشک به دندان شما چسبانده می‌شوند.

منبع


تاریخ : سه شنبه 26 دی 1402
بازدید : 90
نویسنده : mozhgan

کاشت ابرو ( به انگلیسی: Eyebrow Transplant) یک عمل زیبایی است که در آن فولیکول های مو از یک ناحیه از بدن مانند پوست سر برداشته شده و به ابرو پیوند زده می شود. در برخی افراد، ابروها از نظر ژنتیکی نازک هستند. گاهی اوقات هم افراد ترجیح می دهند با کاشت ابروهای طبیعی، ابروهای خود را پرپشت تر نشان دهند.

هدف از این روش ترمیم و بهبود شکل و ظاهر ابروها و ایجاد ابروی پرتر و طبیعی تر است تا ظاهری جذابتر به وجود آید. موهای کاشته شده مانند موهای اصلی ابرو رشد می کنند و می توان آنها را حالت داد، کوتاه و یا حتی رنگ کرد تا مثل ابروهای طبیعی به نظر برسند.

ابروها مثل چشم ها در قسمت مهم صورت قرار داشته و تاثیر زیادی در زیبایی چهره دارند. ریزش مو با شدت های مختلف حتی در مرحله طاسی کامل برای افراد آشناست. حتی برخی افراد با وجود ریزش موی شدید، نسبت به این موضوع حساس نیستند و به زندگی و فعالیت های روزمره خود مشغول هستند. اما ریزش ابرو فرآیندی پذیرفته شده و جا افتاده نیست و اثرات روانی زیادی روی فرد می گذارد.

انتخاب بهترین روش کاشت ابرو به افزایش اعتماد به نفس، جذابیت و زیبایی چهره کمک می‌کند و امکان تغییر شکل و طرح ابروها به دلخواه فرد را فراهم می‌سازد. این روش با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و تخصصی انجام می‌شود و نتایج طبیعی را با ابروهایی که متناسب با چهره فرد هستند، به ارمغان می‌آورد.

سایر مقالات ... مدت ماندگاری ژل پرفکتا

دلیل حساسیت کاشت ابرو طبیعی | چرا کاشت ابرو مهم بوده و نیاز به تخصص دارد؟

موی ابرو از جنبه‌های مختلف، از جمله الگوی رشد، زاویه، واحدهای فولیکولی و چرخه رشد متفاوت است و همه اینها، کاشت ابرو را به یک روش منحصر به فرد و پیچیده تبدیل می‌کند.

الگوی رشد ابروها که به بخش‌های سر، تنه و دم تقسیم می‌شوند، ویژگی‌های متفاوتی را نشان می‌دهند. درک این تمایزات برای ایجاد ابروهایی با ظاهر طبیعی در طول فرآیند کاشت بسیار مهم است.

زاویه رشد موهای ابرو یکی دیگر از عوامل مهمی است که باید در نظر گرفت. موهای ابرو با زاویه قابل توجهی نسبت به پوست صورت رشد می‌کنند و باعث می‌شوند که به جای اینکه مانند موهای سر صاف بایستند، روی صورت قرار بگیرند. این امر مستلزم کاشت دقیق در زاویه مناسب برای تقلید از الگوی رشد طبیعی است.

علاوه بر این، واحدهای فولیکولی در موهای ابرو معمولاً تک رشته‌ای هستند تا خوشه‌ای. این تمایز مستلزم جداسازی گرافت‌های چند مویی است که از سر گرفته شده و قبل از کاشت به موهای جداگانه مجزا شده‌اند. علاوه بر این، چرخه رشد موهای ابرو در مقایسه با موهای سر کوتاه تر است.

در حالی که مرحله رشد موهای ابرو حدود چهار ماه طول می کشد، اما برای موهای سر می تواند بین سه تا هفت سال باشد. در نتیجه، موهای کاشته شده ابرو ممکن است طولانی تر از موهای طبیعی ابرو شوند و برای حفظ طول و شکل دلخواه، نیاز به کوتاهی منظم دارد.

منبع

 


تاریخ : سه شنبه 26 دی 1402
بازدید : 83
نویسنده : mozhgan

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع سلول‌های چربی در کبد ایجاد می‌شود و به‌صورت عادی در افراد سالم نیز وجود دارد؛ اما با افزایش آن سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد. کبد یکی از اعضای مهم بدن است که نه‌تنها در تولید بسیاری از متابولیت‌ها نقش دارد، بلکه به پاکسازی سموم از خون و بدن نیز کمک می‌نماید، در نتیجه چنانچه کبد چرب به وضعیت خطرناکی برسد ممکن است به نارسایی و التهاب کبد منجر شده و فرد مجبور شود از پیوند کبد و دیالیز استفاده کند.

سایر مقالات ... تجربیات کسانیکه اسلیو معده انجام داده اند

کبد چرب شامل دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی هستند که نام آن‌ها به دلیل منبع ایجاد بیماری به این صورت گذاشته شده است. کبد چرب را در ۴ گرید تقسیم‌بندی می‌کنند که در گرید ۳ آن فیبروز کبدی رخ می‌دهد و گرید ۴ سیروز کبدی است که در این مرحله کبد وضعیت عملکردی نرمالی نداشته و تولید هورمون و پردازش مواد مغذی و سم زدایی از بدن به‌صورت طبیعی انجام نمی‌شود و به همین دلیل بیماران نیازمند دریافت پیوند هستند.

از خطرات کبد چرب در گرید ۳ می‌توان به ضعف، از دست دادن اشتها، کاهش وزن سریع، خارش پوست، احساس گیجی، تورم پاها، زرد شدن چشم‌ها و پوست بدن، درد و تورم شکم، بزرگ شدن پستان‌ها در مردان و... اشاره نمود.

رژیم کبد چرب

بیماری کبد چرب، همانطور که از اسمش پیداست، بیماری حاصل از تجمع چربی در کبد است. ابتلا به کبد چرب در دو نوع عمده شایع است:  ناشی از الکل (ناشی از مصرف بیش از حد الکل) و غیر الکلی.

کبد چرب، شایع­ترین بیماری کبدی در کودکان است. نوع شدیدتر آن استئو هپاتیت کبد چرب غیرالکلی  (NASH) نامیده می شود که ممکن است به شرایط جدی تر مانند سیروز و سرطان کبد تبدیل شود. صرف نظر از اینکه به چه نوعی از کبد چرب مبتلا هستید، بهترین روش درمانی، تغییر در سبک زندگی از جمله کاهش وزن، پرهیز از الکل و رژیم غذایی کاهنده ی چربی کبد همچون رژیم پروتئین رایگان است .

سایر مقالات ... کیک رژیمی


تاریخ : سه شنبه 26 دی 1402
بازدید : 80
نویسنده : mozhgan

انواع ناهنجاری دندان و فک (ناهنجاری ساده و پیچیده)

یکی از مهمترین عواملی که بر هزینه ارتودنسی تأثیر می‌گذارد، نوع ناهنجاری فک و دندان است. در برخی موارد ناهنجاری ساده و در برخی موارد ناهنجاری به‌گونه‌ای پیچیده است. این ناهنجاری و بیماری ها باید قبل از شروع ارتودنسی درمان شوند. که این می تواند روی هزینه نهایی شما تاثیرگذار باشد.

ناهنجاری‌های ساده، مانند موارد زیر هزینه‌های کمتری را به‌دنبال خواهد داشت:

  • کج بودن یک یا چند دندان جلو
  • عدم رشد کافی فک در کودکان
  • وجود فاصله کم بین دندان ها
  • اوربایت (جلو بودن دندان‌های بالا)
  • آندربایت (جلو بودن دندان‌های پایین)
  • کوتاهی و بلندی دندان‌ها
  • فشردگی و ازدحام دندان‌ها
  • اپن بایت (فاصله زیاد بین دندان‌ها)

شدت ناهنجاری دندان

هرچه شدت ناهنجاری فک و دندان بیشتر باشد، هزینه‌ های ارتودنسی بیشتر خواهد بود. برای مثال هزینه ارتودنسی برای فردی که همزمان فک کوچک و دندان‌های فشرده داشته باشد، به مراتب بیشتر از کسی خواهد شد، که تنها ازدحام دندان دارد و مبتلا به ناهنجاری فک نیست.

سن بیمار

هرچه سن مراجعه‌کننده بیشتر باشد، هزینه ارتودنسی دندان برای آن شخص بیشتر خواهد شد. به همین دلیل قیمت ارتودنسی دندان کودکان ارزان‌تر از افراد بزرگسال تمام خواهد شد؛ چرا که فرد بزرگسال مراحل رشد را سپری کرده و وضعیت فک و دندان وی تثبیت شده و تغییر آن دشوارتر است.

روش انجام ارتودنسی دندان

قیمت ارتودنسی تا حد زیادی به روش ارتودنسی دندان بستگی دارد. به عنوان نمونه، هزینه ارتودنسی متحرک کمتر از ارتودنسی ثابت و قیمت ارتودنسی نامرئی بیشتر از ارتودنسی معمولی است که در آن سیم و براکت‌ها دیده می‌شود.

طول درمان ارتودنسی

هزینه‌های درمان با بالا رفتن طول درمان بیشتر می‌شود؛ چرا که تعداد دفعات مراجعه و هزینه‌های جانبی درمان بیشتر خواهد شد.

انتظارات بیمار

علاوه‌بر موارد گفته شده، انتظارات بیمار در هزینه‌های درمان مؤثر خواهد بود. برای مثال، اگر بیمار برای زیبایی بیشتر، ارتودنسی نامرئی را انتخاب کند، هزینه های ارتودنسی وی بیشتر خواهد شد.

مهارت متخصص ارتودنسی

مهارت متخصص ارتودنسی نیز روی هزینه های ارتودنسی تأثیر می‌گذارد؛ به‌طوری‌که هرچه مهارت ارتودنتیست بیشتر باشد، قیمت ارتودنسی برای شما بیشتر خواهد بود.

منبع: متخصص ارتودنسی در سعادت آباد


تاریخ : سه شنبه 26 دی 1402
بازدید : 84
نویسنده : mozhgan

۱- کاهش کالری دریافتی

تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر کالری دریافتی بر روی بیماری دیابت نشان می دهد که کاهش کالری دریافتی می تواند هم به کنترل قند خون و هم به کاهش وزن کمک کند.

اغلب بیماران که می توانند به کمک کاهش وزن سرعت پیشرفت بیماری دیابت را کاهش دهند در مراحل ابتدایی بیماری قرار دارند. بنابراین، تشخیص به موقع بیماری دیابت و شروع سریع برنامه کاهش وزن بسیار مهم است.

اضافه وزن و چاقی یکی از دلایل مهم ابتلا به دیابت نوع ۲ است. در افرادی که به علت چاقی چربی زیادی در بدن آن ها ذخیره شده کارآیی هورمون انسولین در کنترل قند خون کاهش می یابد. به این وضعیت مقاومت به انسولین گفته می شود. کاهش وزن به درمان مقاومت به انسولین و کنترل بهتر قند خون کمک می کند.

سایر مقالات ... آزمایش قبل از عمل جراحی لاغری

۲- ورزش منظم

ورزش کردن یک راهکار مناسب برای کنترل بیماری دیابت است. این که بخواهید فقط با فعالیت بدنی وزن خود را کاهش دهید کمی دشوار است. اگر از ترکیب رژیم غذایی کم کالری و ورزش استفاده کنید به نتیجه مطلوب تری دست خواهید یافت. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل به همراه افزایش فعالیت بدنی شما را در مسیر بهبودی قرار می دهد.

در یک مطالعه از بیماران مبتلا به دیابت خواسته شد تا روزانه ۱۰ هزار قدم برداشته و حداقل ۲/۵ ساعت در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط انجام دهند. کالری دریافتی شرکت کنندگان ۵۰۰ تا ۷۵۰ کیلوکالری در روز کاهش یافت. این بیماران طبق روال و با نظر پزشک به دریافت داروهای خود ادامه دادند.

سایر مقالات ... ورزش منظم بعد از عمل لاغری

نتایج نشان داد که بیش از نیمی از شرکت کنندگان می توانند بدون دریافت داروها قند خون خود را تا محدوده طبیعی کاهش دهند. برخی از این افراد می توانستند در طولانی مدت قند خون خود را کنترل کنند.

۳- جراحی باریاتریک (درمان دیابت نوع 2 با عمل لاغری)

این نوع جراحی با ایجاد تغییراتی در معده و دستگاه گوارش میزان غذای مصرفی را کاهش داده و سبب کم شدن وزن می شود. این روش درمانی علاوه بر این که به کاهش وزن کمک می کند، می تواند از طرق مختلف سرعت پیشرفت بیماری دیابت را کاهش دهد.

مکانیسم دقیق ارتباط بین جراحی باریاتریک و بهبود بیماری دیابت مشخص نیست و باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود. اما به نظر می رسد که این روش درمانی با اثر بر هورمون های روده به کنترل قند خون کمک می کند.

محققان تخمین می زنند جراحی باریاتریک در بیش از سه چهارم بیماران سبب معکوس شدن روند پیشرفت بیماری دیابت می شود. جراحی بای پس معده و جراحی اسلیو معده در مقایسه با روش باندینگ معده (حلقه گذاری معده) نتیجه مطلوب تری را به دنبال خواهند داشت.

منبع


تاریخ : دو شنبه 25 دی 1402
بازدید : 79
نویسنده : mozhgan

فردی که دندان‌هایش را به‌هم می‌ساید اما در حال جویدن چیزی نیست، در حال دندان قروچه است. دندان‌ها با حرکت فک یا به صورت جانبی یا در جهت عقب به جلو روی هم ساییده می‌شوند. اغلب شخص هنگام انجام این حرکت هوشیار نیست.

فشردن دندان‌ها (Clench) هنگامی است که شخص دندان‌هایش را به روی یکدیگر نگه‌می‌دارد و عضلات را منقبض می‌­کند، اما حرکت عقب به جلو ندارد. مردم ممکن است در شبانه روز دندان­‌هایشان را روی هم بسایند و یا فشار دهند. اما دندون قروچه در هنگام خواب چالش بزرگتری است، زیرا کنترل آن سخت‌تر است.

سایر مقالات ... قرص چرک خشک کن برای عفونت دندان

دندان قروچه به انگلیسی Bruxism یا بروکسیسم، یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است و یک فعالیت غیرارادی عصبی – عضلانی است. درد عضلانی، اختلالات مفصلی تمپورومندیبولار و سردرد ممکن است در اثر آن اتفاق بیفتند و حتی در موارد شدید می‌تواند منجر به آرتریت مفاصل تمپوروماندیبولار شود. یکی از اصلی‌ترین علت‌های دندان درد،‌ دندان قروچه است.

سایرمقالات... مراحل جراحی دندان عقل

علائم همراه با دندان قروچه چیست؟

در مواردی ممکن است که فرد علائمی مانند افسردگی و اضطراب داشته‌باشد. افرادی که با اضطراب و افسردگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، بیشتر از هر کسی احتمال ابتلا به دندان‌قروچه را دارند. بنابراین زمانی که دندان‌قروچه دارید، بهتر است که علائم همراه با آن را بررسی کنید تا به بیماری‌های روانی مبتلا نباشید.

شاید خود شما هم تجربه کرده‌باشید که در زمان‌هایی که استرس بیشتری دارید، یا حتی زمان‌هایی که عصبانی می‌شوید، بیشتر دندان‌های خود را روی هم فشار می‌دهید. این مسئله خود نشان‌دهنده‌ی این است که بروکسیسم با اختلالات عصبی همراه است.

یکی از روش‌های تشخیص علائم همراه دندان ‌قروچه مراجعه به دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک است. زمانی‌که شما به دکتر روانشناس یا روانپزشک مراجعه می‌کنید، اختلالات روانی دیگر هم در شما بررسی می‌شوند.

دندان قروچه و رفلاکس معده

قرار گرفتن در معرض اسید بعد از رفلاکس معده می‌تواند بافت‌های حساس گلو و دهان را تحریک کند. علت سوزش سقف دهان و گلو نیز می‌تواند از عوارض همین بیماری باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این تحریک ممکن است باعث بدتر شدن دندان قروچه شود.

منبع


تاریخ : دو شنبه 25 دی 1402
بازدید : 85
نویسنده : mozhgan

رژیم نوم قصد دارد مانند اکثر برنامه‌های غذایی  با کاهش کالری مصرفی به کاهش وزن کمک کند. کاهش وزن زمانی اتفاق می‌افتد که به طور مداوم کمتر از میزانی که هر روز کالری می‌سوزانید، کالری دریافت کنید. نوم بر اساس جنسیت‌، سن، قد، وزن و پاسخ‌های شما به یک سری سوالات مربوط به سبک زندگی، نیاز روزانه شما به کالری را تخمین می‌زند. بسته به وزن ایده‌آل و بازه زمانی که انتظار دارید به این وزن برسید، رژیم لاغری نوم از یک الگوریتم برای تخمین میزان کالری مورد نیازتان در روز استفاده می‌کند. این مقدار به عنوان میزان نیاز کالری شما ارائه می‌شود. به دلایل ایمنی و اطمینان از تغذیه کافی، برنامه اجازه نمی‌دهد که میزان کالری روزانه زیر ۱۲۰۰ کالری برای زنان و ۱۴۰۰ کالری برای مردان باشد. علاوه بر این رژیم لاغری نوم وزن کشی روزانه را غیر مجاز نمی‌داند.

آیا رژیم نوم به کاهش وزن کمک می‌کند؟

هرگونه برنامه یا برنامه غذایی با کالری کم در صورت رعایت می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. هنوز هم رعایت رژیم غذایی برای بسیاری از افراد دشوار است. بیشتر رژیم‌های غذایی با شکست مواجه می‌شوند، زیرا حفظ و ادامه آنها دشوار است. تا به امروز، هیچ مطالعه‌ای اثربخشی رژیم لاغری نوم را با سایر رژیم‌های لاغری مقایسه نکرده است، اما محققان داده‌های کاربران نوم را تجزیه و تحلیل کرده‌اند. در یک مطالعه بر روی ۳۶۰۰۰ کاربر نوم، ۷۸٪ از افرادی که به طور متوسط ۹ ماه رژیم نوم را گرفته بودند توانستند وزن کم کنند. این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که رژیم  خود را به طور منظم دنبال می‌کنند در کاهش وزن موفق‌ترند.

سایر مقالات ... بهترین ورزش برای لاغری چیست؟

در رژیم لاغری نوم چه چیزی می‌توانید بخورید؟

وب سایت رژیم نوم توصیه می‌کند تمرکزتان روی “غذاهای طبیعی” باشد تا بدون دریافت کالری اضافی، انرژی مورد نیازتان تامین شود. به عنوان مثال می‌توان به غذاهایی با محتوای آب زیاد اشاره کرد که سیرکننده هستند. مطمئن شوید که برنامه غذایی روزانتان موارد زیر را شامل می‌شود:

  • انواع درشت مغذی‌ها مانند پروتئین و کربوهیدرات‌.
  • طیف وسیعی از ریز مغذی‌ها که شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست
  • مقدار محدودی چربی سالم یا اشباع نشده
  • میوه‌هایی مانند گریپ فروت، گیلاس، توت، سیب، شلیل، موز و هندوانه
  • سبزیجات از جمله سبزیجات دارای برگ سبز، فلفل، پیاز، خیار و قارچ
  • غذاهای غنی از پروتئین مانند عدس، لوبیا، تخم مرغ، ماهی و مرغ

رژیم نوم همچنین به افراد توصیه می‌کند غذاهایی بخورند که از نظر ارزش غذایی غنی هستند.

منبع


تاریخ : دو شنبه 25 دی 1402
بازدید : 79
نویسنده : mozhgan

رژیم لاغری امروزه به دلیل کم تحرکی و پشت میزنشینی بسیاری از افراد، انواع رژیم لاغری برای رفع این مشکل بزرگ ارائه شده است. علاوه بر این، چاقی مادر همه بیماری‌هاست و کسی که دارای اضافه وزن است دیر یا زود با انواع بیماری‌های ریز و درشت مواجه خواهد شد.

نکات رژیم لاغری آسان برای کاهش وزن سریع‌تر در ادامه به نکات کلیدی برنامه غذایی لاغری می‌پردازیم که زمان پیروی از رژیم کاهش وزن باید آنها را رعایت کنید تا به نتیجه مطلوب برسید:

حذف نکردن وعده‌های غذایی

شاید فکر کنید با حذف یک وعده و یا نخوردن میان‌وعده از نهار تا شام، کار مفیدی برای کاهش وزن انجام داده‌اید اما این گرسنگی باعث کاهش وزن نمی‌شود. چرا؟ زیرا وقتی گرسنه هستید بیشتر از قبل غذا می‌خورید و ممکن است انتخاب‌های غذایی‌تان سالم نباشند. به همین دلیل برنامه غذایی سالم برنامه‌ایست که هیچ وعده غذایی را حذف نکند.

مصرف میان وعده

مصرف یک میان وعده مغذی بین وعده‌های اصلی کمک می‌کند تا از پرخوری در امان باشید؛ چرا که قند خون‌تان به ثبات می‌رسد و سوخت و سازتان قوی می‌شود. میان وعده‌ها باید حدود ۲۰۰ کالری یا کمتر و از ترکیب فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین تشکیل شده باشند. مانند آجیل‌ها، دانه‌ها و میوه‌های خشک، یک عدد سیب و یک قاشق کره بادام زمینی.

عدم زیاده‌روی در مصرف غذاهای سالم

وقتی به یک ماده غذایی برچسب سالم بودن می‌زنیم، به این معنا نیست که هرچقدر دوست داشتید می‌توانید از آن بخورید. حتی اگر پیوسته غذاهای سالمی مانند آجیل، روغن زیتون و شکلات تلخ را در رژیم لاغری خود می‌خورید، باز هم باید در مقدار مصرف آنها دقت کنید؛ چرا که کالری این غذاها بالاست. برای مثال با این که مصرف روغن زیتون مزایای زیادی دارد، اما اگر مقدار زیادی از آن را روی غذای خود بریزید باعث می‌شود کالری دریافتی به شدت افزایش یابد و وزن‌تان اضافه شود.

سایر مقالات ... نحوه خوابیدن بعد از عمل لاغری

عدم حذف کامل چربی

 بدن برای سوزاندن چربی به منبع مناسبی از آن نیاز دارد. مطمئن شوید مقداری چربی سالم و غیر اشباع که در آجیل‌ها، دانه‌ها، کره بادام زمینی و روغن زیتون یافت می‌شود را در برنامه غذایی خود جای داده باشید. این نوع چربی‌ها مزایای فراوانی برای سلامت بدن دارند و باعث می‌شوند خیلی زود سیر شوید.

ورزش در کنار تغذیه

ورزش یکی از راه‌های بسیار مفید برای کمک به کاهش وزن و چربی شکم است و برای لاغری موثر و ماندگار باید ورزش در کنار یک برنامه غذایی سالم قرار بگیرد، چرا که این دو مکمل یکدیگر هستند. حواس‌تان باشد که ورزش باعث می‌شود اشتهای‌تان افزایش پیدا کند. بنابراین بعد از هر ورزش، باید سوخت‌رسانی سالمی برای بدن داشته باشید.

منبع


تاریخ : دو شنبه 25 دی 1402
بازدید : 89
نویسنده : mozhgan

در این مقاله به دلایل استپ وزنی می پردازیم. توقف وزن یا استپ وزنی، در نهایت برای همه کسانی که سعی در کاهش وزن دارند، اتفاق می‌افتد. با این حال، بیشتر مردم وقتی برایشان اتفاق می‌افتد، شگفت زده می‌شوند؛ زیرا هنوز با احتیاط غذا می‌خورند و به طور منظم ورزش می‌کنند. واقعیت ناامید کننده این است که حتی تلاش‌های برنامه ریزی شده برای کاهش وزن نیز می‌تواند متوقف شود.

سایر مقالات... دمنوش برای لاغری شکم و پهلو

استپ وزن گاهی کاذب و گاهی واقعی است. استپ وزن کاذب یعنی این‌که عواملی که باعث شده است روند کاهش وزن‌تان کند و حتی متوقف شود، موقتی هستند و بعد از این‌که علت را پیدا کرده و برطرف کردیم دوباره شاهد کاهش وزن خواهیم شد. از عوامل کاذب استپ وزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم رعایت برنامه غذایی
  • کاهش میزان فعالیت جسمانی
  • دست کم گرفتن کالری‌های مصرفی
  • وزن کشی غلط
  • حبس شدن مایعات در بدن

علت استپ وزنی

در طی چند هفته اول کاهش وزن سریع، کاهش سریع وزن، طبیعی است و تا حدی به این دلیل است که وقتی کالری را کاهش می‌دهید، بدن در ابتدا با آزاد کردن ذخایر گلیکوژن، نوعی کربوهیدرات موجود در ماهیچه‌ها و کبد، انرژی مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. گلیکوژن تا حدی از آب ساخته شده است، بنابراین وقتی گلیکوژن برای انرژی سوزانده می‌شود، آب آزاد می‌کند و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود که بیشتر آب است؛ اما این تأثیر موقتی است.

در این مقاله در مورد لیست غذاهای چاق کننده صورت بخوانید.

با کاهش وزن، مقداری عضله همراه با چربی از دست می‌دهید. عضله به حفظ سرعت کالری سوزی (متابولیسم) کمک می‌کند. بنابراین با کاهش وزن، متابولیسم شما کاهش می‌یابد و باعث می‌شود کالری کمتری نسبت به وزن سنگین خود بسوزانید. متابولیسم کندتر شما کاهش وزن شما را کاهش می‌دهد، حتی اگر میزان مصرف کالری شما با زمان کاهش وزن، یکسان باشد. وقتی کالری‌هایی که می سوزانید با کالری‌هایی که می‌خورید برابری کند، به یک استپ وزنی می‌رسید. برای کاهش وزن بیشتر، باید یا فعالیت بدنی خود را افزایش دهید یا کالری مصرفی خود را کاهش دهید. استفاده از همان رویکردی که در ابتدا موثر بود، ممکن است کاهش وزن شما را حفظ کند، اما منجر به کاهش وزن بیشتر نخواهد شد.

سایر مقالات... کوکی رژیمی

این علت کم نشدن وزن در طب سنتی و طب مدرن است که سبب می‌شود وزن شما پایین بماند و افزایش وزن نداشته باشید؛ اما بیشتر از آن میزان کم نشود. به همین در این موارد نیازمند استفاده از راهکارهایی برای ادامه روند کاهش وزن هستید.

سایر مقالات... بهترین قرص لاغری


تاریخ : دو شنبه 25 دی 1402
بازدید : 76
نویسنده : mozhgan

در مرحله اول بهتر است به تعریف دقیقی از این شیوه درمانی برسیم. این شیوه درمانی شاخه‌ای از علم دندانپزشکی است که به رفع مشکلات مربوط به چینش دندان‌ها و فک‌های پایین و بالا کمک می‌کند. در واقع درمان ارتودنسی روش اصلی درمانی برای دستیابی به قوس مناسب دندان‌ها و زیبایی لبخند است. ارتودنسی یکی از مهم‌ترین خدمات دندانپزشکی است.

این روش یکی از روش‌هایی است که با کمک آن می‌توانید به زیبایی چهره‌ی خود بیفزایید و از طرفی روش درمانی هم محسوب می‌شود. برای استفاده از آن باید با دکتر دندانپزشک مشورت کنید.

با ارتودنسی دندان قبل و بعد چه تغییری می کنید؟

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که ارتودنسی دندان دارد، این است که باعث زیباتر شدن و مرتب شدن دندان‌های شما می‌شود. اگر دندان‌های شما در یک ردیف در کنار یکدیگر قرار نگرفته‌باشند و یا فک شما به خوبی روی هم چفت نشود، این روش زیبایی و درمانی دندانپزشکی می‌تواند دندان‌های شما را مرتب کند. از طرفی می‌توان با کمک این روش، حرف زدن و اشکالات در جویدن را نیز برطرف کرد. پس قبل از انجام ارتودنسی اگر دندان‌های شما نامنظم بوده‌است‌، بعد از آن دندان‌های شما منظم خواهد شد. اگر از قبل فک شما اوربایت و یا آندربایت بوده‌است، بعد از آن فک شما به نسبت قبل بهتر روی هم قرار خواهد گرفت.

انواع ارتودنسی کدامند؟

به‌صورت کلی درمان ارتودنسی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اولین دسته‌بندی برای انواع ارتودنسی، دسته‌بندی بر اساس نوع مشکل است. اگر مشکل از دندان‌ها باشد، ارتودنسی دندان انجام خواهد‌شد. برای مثال ممکن است ارتودنسی برای تمام دندان‌ها یا تنها برای برخی دندان‌ها انجام شود. اما در مواردی که مشکل از فک و است، ارتودنسی فک انجام می‌شود که ارتودنسی فک پایین، ارتودنسی فک بالا و پایین از انواع آن است.

دسته‌بندی دیگر مربوط به انواع ارتودنسی متحرک و ثابت است. خود این روش‌ها هم به انواع متعدد دیگری تقسیم‌بندی می‌شوند. در این روش‌ها از ابزارها و تکنیک‌های متفاوتی استفاده می‌شود. برای مثال ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی شیشه‌ای از جمله این تکنیک‌هاست که در آنها از براکت‌های مخصوصی استفاده می‌شود.

رایج‌ترین روش‌های ارتودنسی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارتودنسی سنتی
  • مینی اسکرو
  • ارتودنسی به روش دیمون.

منبع: متخصص ارتودنسی در شهرک غرب


تاریخ : یک شنبه 24 دی 1402
بازدید : 70
نویسنده : mozhgan

ارتودنسی انواع مختلفی داشته که برای انواع ناهنجاری‌های دندان طراحی شده‌اند. برخی از ارتودنسی‌ها ثابت بوده و براکت‌ها روی دندان‌ها می‌چسبند. اما برخی دیگر ارتودنسی متحرک است. این نوع ارتودنسی‌ها به دندان‌ها متصل نیستند. شما می‌توانید در هر زمانی آن را از دهان خارج کرده و به‌راحتی داخل دهان بگذارید. در این نوع ارتودنسی آزادی عمل شما بیشتر بوده و رعایت بهداشت راحت‌تر می‌شود.

زمانی که ارتودنسی متحرک وارد بازار دندانپزشکی شد، تحول عظیمی در این حوزه ایجاد کرد. به‌ویژه نوعی از آن به نام الاینر شفاف طرف‌داران زیادی پیدا کرد. در آن زمان اشخاص می‌توانستند برای اولین‌بار بدون محدودیت از ارتودنسی استفاده کنند. زیرا در زمان خوردن غذا یا مسواک زدن می‌توان آن را از دهان خارج کرد و به‌راحتی غذا خورد.

انواع ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک محدود به یک نوع نمی‌شود. انواع مختلفی از این دستگاه‌های متحرک وجود دارند. هرکدام از آنها ویژگی خاصی داشته و برای ناهنجاری‌های خاصی مناسب‌اند.

۱. پلاک نامرئی

پلاک نامرئی یا الاینر شفاف نوعی پلاک است که حالت شیشه‌ای داشته و روی دندان‌ها را می‌گیرد. این نوع ارتودنسی براکت و سیم فلزی ندارد. تقریبا هر ۲ هفته یک‌بار پلاک تعویض می‌شود تا به دندان‌ها فشار وارد کند. به دلیل نامرئی بودن این پلاک‌ها، بسیاری از افراد تمایل به استفاده از ارتودنسی نامرئی دارند.

۲. پلاک متحرک با فنر زد

از پلاک متحرک با فنر Z برای اصلاح دندان‌های قدامی که عقب هستند، استفاده می‌کنند. با استفاده از این پلاک انواع دندان ها به سمت جلو حرکت کرده و با دندان‌های دیگر در یک ردیف قرار می‌گیرد.

۳. پلاک فانکشنال

این نوع ارتودنسی علاوه بر صاف کردن دندان‌ها به بهبود وضعیت فک بالا و پایین هم کمک می‌کند. اگر فضای فک بالا یا پایین کوچک باشد، دندانپزشک می‌تواند به‌جای کشیدن دندان‌ها از پلاک فانکشنال استفاده کند. این پلاک متحرک بوده و با فشار به فک باعث حرکت استخوان‌ها می‌شود.

سایر مقالات ... ارتودنسی دندان ژله ای

۴. ریتینر (تثبیت‌کننده ارتودنسی)

پس از اتمام ارتودنسی ثابت لازم است برای تثبیت درمان از ریتینرها استفاده شود. بدون استفاده از این پلاک‌ها ممکن است دندان‌ها کج شده و به حالت قبل بازگردند. تثبیت‌کننده‌های ارتودنسی خود به دو نوع تقسیم می‌شوند.

  • ریتینر هاولی: از سال ۱۹۲۰ برای تثبیت دندان‌های فک بالا از آن استفاده می‌شود. جنس آن پلاستیک و سیم خم شونده است.
  • ریتینر شفاف: این نوع از تثبیت‌کننده‌ها شبیه به الاینر شفاف هستند. به دلیل نامرئی بودن طرف‌داران زیادی دارند.

منبع


تاریخ : یک شنبه 24 دی 1402
بازدید : 69
نویسنده : mozhgan

مراحل کلی انجام ارتودنسی را می‌توان با در نظر گرفتن خواسته مراجعین به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول مراجعینی که جهت زیبایی اقدام به انجام ارتودنسی می‌کنند. دسته دوم بیمارانی که به سلامت دندان‌ها و راحتی در رعایت بهداشت دهان و دندان فکر می‌کنند را شامل می‌شود.

۱- مرحله اول ارتودنسی؛ مشاوره، معاینه و ارزیابی دندان

اولین مرحله شروع ارتودنسی جلسه مشاوره است که با متخصص ارتودنسی برگزار می‌شود. طی این مشاوره معمولا بیمار دغدغه‌های خود را بیان کرده و در مورد مزایا و معایب روش انتخابی با ارتودنتیست خود بحث و گفتگو می‌کنند.

۲- مرحله دوم ارتودنسی؛ تصویربرداری از دندان

برای اینکه متخصص بتواند طی دوره درمان ارتودنسی به صورت دقیق در مورد نحوه درمان تصمیم گیری نماید با استفاده از عکس‌های OPG قرار گیری ریشه‌های دندان و موقعیت آن‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهد. معاینه شامل عکس برداری از دندان‌ها و ارائه یک طرح درمانی دقیق برای بیمار با توجه به مشکلات وی می‌باشد.

۳- مرحله سوم ارتودنسی؛ قالب گیری از دندان

مرحله بعدی ارتودنسی دندان، مرحله قالب گیری دندان است که در این مرحله متخصص ارتودنسی پس از معاینات دقیق دندان بیمار، قالب گیری دندان را انجام می‌دهد تا وضعیت دندان‌ها را در ابتدای مراحل ارتودنسی ثبت نماید.

۴- مرحله چهارم ارتودنسی : ترمیم  و تمیز کردن دندان ها

در این مرحله از مراحل ارتودنسی دندان، فک بیمار مجدد توسط متخصص مورد بررسی قرار می‌گیرد. پزشک متخصص با درنظر گرفتن هزینه ارتودنسی به صورت تقریبی و همچنین زمان بندی احتمالی، نوع درمان های قابل اجرا را برای بیمار توضیح می‌دهد.

۵- مرحله پنجم ارتودنسی دندان: نصب براکت انتخابی

در این مرحله، شما با توجه به توضیحات ارتودنتیست و همچنین در نظر گرفتن هزینه درمان، نوع براکت و روش درمان خود را انتخاب کرده اید.

در صورتی که فرد ارتودنسی نامرئی را انتخاب کند، پس از قالب گیری و انجام عکس برداری لازم، علی رغم پرداخت هزینه ارتودنسی می‌تواند تنها در ۲۰ الی ۳۰ دقیقه حضور در مطب، ارتودنسی دندان را انجام دهد.

۶- مرحله ششم ارتودنسی: مراجعات منظم به متخصص

متخصص ارتودنسی پس از قرار دادن براکت بر روی دندان بیمار جلساتی را طبق برنامه زمان بندی برای مراجعه بیمار تنظیم می‌کند. این جلسات برای مشاهده روند پیشرفت درمان بیمار و تنظیم حرکات دندانی است (که گاها با درد همراه است). در طول هر یک از جلسات متخصص ارتودنسی مجدد نیروی لازم برای حرکت دندان‌ها را تنظیم می‌کند.

۷- مرحله آخر: خارج کردن براکت و استفاده از ریتینر

در طول مراحل درمان ارتودنسی دندان، مراجعات منظم و دقیق به متخصص ارتودنسی جهت کسب نتایج ایده آل و دستیابی به لبخندی زیبا اهمیت زیادی دارد. پس از پایان مراحل ارتودنسی دندان و پرداخت هزینه ارتودنسی، براکت از دهان خارج شده و پس از آن استفاده از نگه دارنده دندان جهت ثابت نگه داشتن وضعیت دندان و فک بیمار شروع می‌شود.

منبع: بهترین متخصص ارتودنسی


تاریخ : یک شنبه 24 دی 1402
بازدید : 67
نویسنده : mozhgan

به نقل از «mayoclinic» آبسه دندان، حفره‌ای چرکی است که در اثر عفونت‌های باکتریایی در دهان شکل می‌گیرد. این عفونت می‌تواند در نواحی مختلف و متفاوتی از دهان و در نزدیکی دندان باشد. برخی از این آبسه‌ها که پری آپیکال نام دارند، در نوک ریشه دندان ایجاد می‌شوند و برخی دیگر نیز با نام آبسه پریودنتال، لثه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

آبسه پری آپیکال، غالبا در نتیجه حفره‌های دندانی درمان‌نشده یا آسیب‌هایی به‌وجود می‌آید که در درمان دندان‌ها شکل می‌گیرند. به همین دلیل این عفونت، معمولا ناشی از تحریک و التهاب است. معمولا بسیاری از این آبسه‌ها به درمان توسط پزشک نیاز پیدا می‌کنند و برخی از آن‌ها نیز به کشیدن دندان‌ها منجر می‌شوند و عوارض بسیاری به دنبال خواهند داشت.

سایر مقالات ... طراحی یک لبخند جذاب

آیا آبسه همان عفونت دندان است؟

بله، آبسه نوعی از عفونت دندانی است که به ریشه می‌رسد و درد بسیاری دارد. این معضل هیچ محدودیت سنی و جسمی ندارد و از کودکان تا سالمندان به آن مبتلا می‌شوند. غالبا زمانی‌‌که فرد درد نسبتا شدید و مداوم در دندان‌هایش حس می‌کند که بهبود نمی‌یابد، می‌توان احتمال وجود عفونت دندان یا همان آبسه را داد و باید سریعا به دندانپزشک و متخصص ریشه دندان مراجعه کرد.

علائم آبسه دندان

آبسه یا عفونت دندان شدت‌های متفاوتی دارد. گاهی به حدی شدت می‌یابد که به سطح می‌آید و دچار پارگی می‌شود، اما گاهی نیز با درمان‌های سطحی به راحتی بهبود می‌یابد. با این حال اگر بخواهیم علائم مشخصی را برای آبسه مشخص کنیم می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • وجود دندان درد شدید، مداوم و ضربان‌دار
  • حساسیت به غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم
  • احساس درد در هنگام جویدن
  • بروز یک توده متورم کوچک یا بزرگ
  • تب
  • افزایش حساسیت غدد لنفاوی و متورم شدن اطراف فک و گردن
  • احساس طعم یا بوی بد در دهان
  • تحریک شدن لثه‌ها
  • بروز مشکل در تنفس و بلع

آبسه دندان باعث دندان درد می شود؟

چنانچه پیش از این نیز گفته شد، آبسه، نوعی عفونت در دندان است که در اثر وجود حفره‌های درمان‌نشده در دهان، دندان شکسته یا بیماری‌های لثه‌ای به‌وجود می‌آید. یعنی هرکدام از این مشکلات به خودی خود، آزردگی و دردی را برای فرد به دنبال دارند، اما طبیعتا وجود عفونت در دندان و لثه، خود بر میزان درد می‌افزاید. توصیه می‌شود به محض تجربه دندان درد مداوم یا درد لثه‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع


تاریخ : یک شنبه 24 دی 1402
بازدید : 61
نویسنده : mozhgan

در پاسخ باید بگوییم خیر! به طور قطع اضافه وزن نمی‌تواند تنها دلیل بروز بیماری کبد چرب باشد. اما یکی از رایج‌ترین دلایل بروز این بیماری است. بسیاری از افراد بدون ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای خاص، بیماری کبد چرب را تجربه می‌کنند. عوامل متعددی بر بروز این بیماری موثر هستند که در ادامه برخی از آن‌ها به شما معرفی می‌شود:

سایر مقالات ... رژیم لاغری رایگان

  • اضافه وزن و چاقی
  • بیماری دیابت نوع ۲ یا مقاومت به انسولین که منجر به کاهش تولید انسولین در بدن می‌شود.
  • سندرم متابولیک (که به دلایل مختلف در بدن بروز می‌کند. به عنوان مثال، مقاومت به انسولین، افزایش فشار خون، افزایش کلسترول و چربی در بدن منجر به بروز بیماری سندروم متابولیک می‌شود).
  • برخی داروهای تجویز شده توسط پزشک مثل: آمیودارون، دیلتیازم، تاموکسیفن
  • به پایان رسیدن دوران قاعدگی (یائسگی)
  • بیماری آپنه انسدادی خواب

سایر مقالات ... رژیم پروتئین رایگان

برنامه غذایی بیماران مبتلا به کبد چرب

رژیم پاکسازی کبد چرب در کنار برنامه غذایی، تا حد زیادی علائم بیماری کبد چرب شدید را درمان می‌کند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که رژیم غذایی کبد چرب را در اولویت قرار دهید. یعنی در هر شرایطی به برنامه غذایی خود پایبند باشید. نمونه برنامه غذایی بیماران مبتلا به کبد چرب برای سه وعده غذایی به صورت زیر است:

  • صبح: آب هل سبز + 5 عدد بادام خیس خورده و 1 عدد گردوی خیس خورده
  • صبحانه: بلغور جو دوسر (در کنار دانه چیا، انواع توت، میوه دلخواه)
  • اواسط صبح: 1 فنجان قهوه یا چای سبز / ظرف میوه یا ظرف سالاد (می توانید 1/2 قاشق چایخوری دانه کتان یا تخمه آفتابگردان به سالاد اضافه کنید)
  • ناهار: مرغ یا ماهی کبابی با سبزیجات پخته شده (در کنار کلم بروکلی، هویج، لوبیا و غیره) / عدس با برنج بخارپز یا جو دوسر
  • میان وعده عصر: کاسه سیب و پاپایا یا هوموس با سبزیجات
  • شام: مخلوط سالاد لوبیا همراه با 1 فنجان کینوآ یا ماهی پخته شده/ یک کاسه بزرگ سبزیجات فصلی پخته شده
  • بعد از شام: 10 تا 15 دقیقه پیاده روی کنید.
  • 1 فنجان آب ولرم

در نظر داشته باشید این برنامه غذایی، صرفا نمونه‌ای از انواع رژیم کبد چرب است. توجه کنید بدون نظر متخصص، رژیم غذایی را شروع نکرده و از رژیم چاقی دیگر افراد تقلید نکنید. چرا که متخصص این حوزه پس از بررسی شرایط شما و در نظر داشتن وضعیت سلامتی، سن، وزن، گرید کبد چرب و دیگر نکات، برای شما رژیمی تعیین کرده و ارائه می‌دهد.


تاریخ : یک شنبه 24 دی 1402
بازدید : 64
نویسنده : mozhgan

یکی از عارضه‌های پوستی آزاردهنده جوش روی صورت یا جاهای دیگر بدن است. اما مشکل دیگری که پس از خود جوش برای ما اغلب به وجود خواهد آمد، جای تیره یا گود آن است. خود آکنه و جوش به‌مرور زمان بهبود پیدا می‌کنند اما از بین بردن جای جوش به همین راحتی نیست.

خوشبختانه روش‌های درمانی خانگی و کلینیکی زیادی برای از بین بردن جای آکنه وجود دارد که با پیشرفت علم امروزه نتیجه بهتری به همراه دارند.

برای از بین بردن جای جوش ابتدا باید بررسی کنیم که نوع اثر به جا مانده از جوش به چه شکلی و از چه نوعی است. جای جوش می‌تواند به شکل‌های مختلفی از جمله فرورفته، برآمده، گوشتی و لکه‌های تیره باشد که هرکدام روش‌های درمانی مخصوص به خود را دارند.

انواع جوش و آکنه

اثرات به جا مانده از جوش و آکنه در دو دسته اسکارهای هایپروتروفیک و آتروفیک قرار می‌گیرند. در اسکارهای هایپروتروفیک جای جوش به دلیل تشکیل بافت پوستی اضافی، به‌صورت برآمده ظاهر می‌شود.

اما در جای جوش آتروفیک به دلیل از بین رفتن بافت پوستی، جای جوش را به‌صورت گودی عمیق یا سطحی می‌بینید.

اسکارهای آتروفیک یا فرورفته خود در سه دسته قرار می‌گیرند که عبارت هستند از اسکار گرد، اسکار قندیلی، اسکار واگنی.

به غیر از موارد ذکر شده ممکن است که جای جوش به‌صورت زخم و اسکار باقی نماند و فقط تیرگی در محل جوش دیده شود که در این صورت به این لکه‌های تیره هایپرپیگمنتیشن می‌گویند. این لکه‌های تیره مسطح هستند و می‌توانند در انواع مختلف به رنگ‌های صورتی، بنفش، قهوه‌ای و سیاه ظاهر شوند.

درمان انواع جای جوش های فرورفته یا آتروفیک

اسکار گرد یا چرخشی (Rolling Scar)

این نوع جای جوش به شکل فرورفتگی‌های چرخشی یا موجی شکل در سطح پوست دیده می‌شود. فرق این نوع جای جوش با جای جوش واگنی این است که مرز جای جوش‌ها در اسکار واگنی مشخص است اما در جای جوش گرد نمی‌توانید آن را تشخیص دهید.

درمان جای جوش چرخشی یا گرد

سابسیژن یا برش زیرپوستی یکی از روش‌های درمانی است که برای از بین بردن جای جوش چرخشی استفاده می‌شود. این روش نوعی جراحی بسیار ساده با استفاده از بی حسی موضعی است و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود.

سایر مقالات ... رفع جوش های بلوغ

اسکار قندیلی یا آیس پیک ice pick

جای جوش قندیلی سوراخ باریک و عمیقی است که تا درم یعنی لایه میانی پوست را درگیر می‌کند. این عارضه در نگاه اول به شکلی است که انگار سطح پوست با یک قندیل یا ابزار تیز زخم شده است.

این نوع زخم‌ها سوراخ‌های کوچک، باریک و عمیق را روی پوست ایجاد می‌کنند که بعضی از این سوراخ‌ها می‌توانند به شکل منافذ باز پوستی به‌نظر برسند.

پانچ گرافتینگ صورت

پانچ گرافتینگ معمولاً برای اسکارهایی انجام می‌شود که عمیق‌تر و بزرگ‌تر هستند. در این نوع روش درمان مثل برش پانچی ابتدا بافت تخریب شده و دچار اسکار را می‌برند و جدا می‌کنند.

منبع


تاریخ : دو شنبه 18 دی 1402
بازدید : 79
نویسنده : mozhgan

رژیم Fasting که به روزه‌داری متناوب ۸-۱۶ هم مشهور است، یکی از پرطرفدارترین رژیم‌های غذایی محسوب می‌شود. در این برنامه غذایی، افراد ۱۶ ساعت از روز را روزه می‌گیرند و تمام کالری مورد نیاز بدن خود را در طول ۸ ساعت دیگر دریافت خواهند کرد. استفاده از این برنامه غذایی، هم برای کاهش وزن و چربی و همین‌طور به‌منظور پیشگیری از دیابت نوع ۲ و دیگر بیماری‌های مرتبط با چاقی، پیشنهاد می‌شود.

سایر مقالات ... اهمیت رژیم تثبیت وزن

افرادی که از رژیم روزه ۱۶ ساعته پیروی می‌کنند، معتقدند که ابتدای صبح و انتهای شب، بهترین زمان برای روزه‌داری است و اگر ۸ ساعت باقی‌مانده را به وسط روز موکول کنند، شاهد اثرگذاری بیشتری خواهند بود. هیچ محدودیتی در مورد نوع یا مقدار غذایی که فرد می‌تواند طی ۸ ساعت مصرف کند، وجود ندارد. اگرچه طی ۱۶ ساعت ممنوعیت خوردن، همچنان مجاز به نوشیدن آب و سایر نوشیدنی‌های بدون کالری، مثل قهوه یا چای خواهید بود. همین باعث آسان‌تر شدن اجرای رژیم لاغری روزه‌داری می‌شود.

درحالی‌که دیگر رژیم‌های غذایی، محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را به‌همراه دارند، پیگیری رژیم Fasting متناوب دشوار نیست و نتایج قابل توجهی را به‌همراه دارد. در مجموع، این رژیم انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به دیگر رژیم‌های غذایی دارد و با سبک زندگی‌ امروزی سازگارتر است.

سایر مقالات ... رژیم شوک 15 روزه

انواع رژیم روزه‌داری چیست و چگونه انجام می‌شود؟

فستینگ در انواع متخلفی قابل اجرا است که رژیم روزه ۱۶ ساعته فقط یکی از آن‌هاست. به جز این، شما می‌توانید به ۲ روش دیگر هم این رژیم را پیاده‌سازی کنید.

۱. رژیم غذایی فستینگ ۱۶:۸

در این روش شما باید ۱۶ ساعت از روز هیچگونه کالری دریافت نکنید و تمام وعده‌های غذایی و کالری‌های مصرفی را به ۸ ساعت باقی‌مانده موکول کنید.

۲. رژیم غذایی فستینگ ۵:۲

یک نمونه رژیم روزه‌داری، فستینگ ۵-۲ است که در آن شما طی ۵ روز هفته مطابق معمول وعده‌های غذایی و کالری‌ها را مصرف خواهید کرد، ولی در ۲ روز دیگر هفته، باید حداکثر ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری مصرف کنید. به‌طور مثال، شما می‌توانید روزهای شنبه و چهارشنبه را به‌عنوان روزهای فستینگ خود مشخص کرده و در این دو روز، وعده‌های غذایی کم کالری مصرف کنید.

۳. رژیم فستینگ ۲۴ ساعته

یک نمونه رژیم فستینگ که دشوارترین روش رژیم روزه‌ برای کاهش وزن هم محسوب می‌شود، رژیم لاغری با فستینگ ۲۴ ساعته است. این یعنی شما ۱ یا ۲ روز در هفته نباید به‌مدت ۲۴ ساعت کالری دریافت کنید. به‌طور مثال اگر  ۸ شب روز شنبه، وعده غذایی شام را خوردید، تا ۸ شب روز یکشنبه نباید هیچ‌گونه کالری به بدن شما برسد.


تاریخ : دو شنبه 18 دی 1402
بازدید : 82
نویسنده : mozhgan

عفونت ادراری (UTI) یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها در انسان است که اصولا هر قسمت از دستگاه ادراری یعنی کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادراری را درگیر می‌کند. این عفونت بیشتر در بخش تحتانی دستگاه ادراری یعنی مثانه و مجرای ادراری خود را نشان می‌دهد. طبق آمار، زنان به میزان ۵۰% بیشتر از مردان در معرض ابتلا به عفونت ادراری قرار دارند. بروز این عفونت در مثانه می‌تواند دردناک و آزاردهنده باشد و در صورت سرایت آن به کلیه‌ها عواقب جدی ایجاد می‌شود. از علائم متداول آن می‌توان به تمایل شدید به دفع ادرار و احساس درد و سوزش هنگام ادرار اشاره کرد. عامل بیشتر عفونت‌های ادراری باکتری است، اما در برخی مواقع در اثر حضور و تکثیر قارچ‌ها و در موارد نادر ویروس‌ها نیز بروز می‌کند. عفونت ادراری معمولاً براساس علائم و آزمایش نمونه ادرار تشخیص داده می‌شود. پزشکان اغلب برای درمان انواع عفونت‌های دستگاه ادراری آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند اما شما می‌توانید از قبل اقداماتی برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری انجام دهید. در صورت عدم درمان به موقع ممکن است این عفونت، به‌خصوص اگر ناحیه فوقانی دستگاه ادراری را درگیر کرده باشد، وارد خون و باعث سپسیس شود که یک واقعه تهدیدکننده زندگی است. بنابراین اگر مشکوک به عفونت ادراری هستید، در اسرع وقت با پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری (اورولوژیست) یا پزشک متخصص داخلی تماس بگیرید.

سایر مقالات ... عوامل ابتلا به پروستات

علائم عفونت ادراری چیست؟

علائم عفونت ادراری معمولا با توجه به سن، جنسیت و اینکه چه بخشی از دستگاه ادراری آلوده شده باشد، متغیر است. در بعضی موارد ممکن است تا چند روز با هیچ علائمی مواجه نشوید و یک دفعه بروز کند. از علائم عفونت ادراری در بزرگسالان که در اثر عفونت قسمت‌های تحتانی دستگاه ادراری (مجاری ادراری و مثانه) بروز می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش ادرار
  • تکرر ادرار بدون دفع ادرار زیاد
  • تمایل برای دفع سریع ادرار
  • دفع ادرار خونین
  • دفع ادرار کدر و ابری
  • دفع ادراری که رنگی شبیه به کوکاکولا یا چای دارد (نشانه‌ای از وجود خون در ادرار است)
  • دفع ادراری که بوی شدیدی دارد
  • درد لگن در زنان خصوصاً در مرکز لگن و اطراف ناحیه استخوان شرمگاهی
  • درد مقعدی در مردان

سایر مقالات ... هزینه جراحی پروستات

از علائم عفونت ادراری در بزرگسالان که در اثر عفونت قسمت‌های فوقانی دستگاه ادراری (کلیه‌ها و حالب‌ها) بروز می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد در قسمت فوقانی بدن مثل کمر و پهلوها
  • تب و لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خستگی
  • وجود خون در ادرار

جهت مطالعه بیشتر پیرامون انواع بیماری ها و روش های درمان کلیک کنید.


تاریخ : دو شنبه 18 دی 1402
بازدید : 86
نویسنده : mozhgan

قرص کلر استخر آنزیم دار 90 درصد مخصوص ضد عفونی کردن آب استخر های بتنی و استخر پیش ساخته است که در بسته 5 عددی قرص کلر که هر عدد با وزن 200 گرم میباشد و در مجموع هر بسته ۱ کیلو گرم است .  برای ماندگاری آب و میکروب زدایی به کار میرود . قرص کلر 90 درصد آنزیم دار یکی از مواد های شیمیایی اصلی و کلیدی مفید برای حفظ آب استخر های بزرگ و کوچک است . قرص کلر درجه یک با درصد میکروب زدایی بالا انتخاب مناسب برای صاحبان استخر میباشد .

توجه داشته باشید که انواع قرص کلر تقلبی در بازار توسط افراد سود جو عرضه میشود که در واقع پودر کلر بی کیفیت است که با دستگاه فشرده شده و در هنگام استفاده و تماس با آب استخر همانند خمیر نرم میشود و تاثیری در بهبود و نگهداری استخر و نیز میکروب زدایی استخر ندارد . قرص کلر درجه یک حداقل 4 روز زمان نیاز دارد که در آب استخر حل شود .

موارد استفاده قرص کلر استخر

خرید قرص کلر جهت پاک کردن و ضد عفونی آب استخر این امکان را به شما میدهد که مدت بیشتری بتوانبد آب استخر را نگه دارید و همیشه تمیز و آری از هرگونه میکروب باشد . قرص های کلر ۲۰۰ گرمی یا ۳ اینچی ضخیم تر نوع دیگر قرص کلر استخر است که به آرامی و در مدت زمان در آب حل می شوند و کلر به آرامی آزاد میشود و همین عمل باعث میشود آب استخر را برای مدت طولانی تصفیه از میکروب و ضد عفونی کند . قرص های کلر 90 درصد به علت داشتن سولفات مس و سولفات آلومینیومی نقش بسزایی در جلبگ نزدن و سبز شدن آب دارند و به شما کمک میکند آب همیشه تمیز بماند و تعویض آب استخر طولانی تر شود .


تاریخ : دو شنبه 18 دی 1402
بازدید : 84
نویسنده : mozhgan

رژیم لاغری نوم یک روش تنظیم شده‌ی مشخص نیست. بلکه یک برنامه است که برای لاغری و کاهش وزن تنظیم شده است. طبق این برنامه ممکن است طبق مشخصات هر فرد مواد غذایی مختلف و با مقادیر مختلفی برای استفاده مشخص شود.

این رژیم به هدف سلامتی، لاغری و همینطور تناسب اندام تنظیم شده است. در این روند، رتبه بندی مواد غذایی طبق کالری آنها در نظر گرفته شده است.

غذاهای کم کالری مانند اسفناج و کلم بروکلی، چراغ سبز را به خود اختصاص می‌دهند و گزینه‌هایی مانند گوشت پرچرب، چراغ قرمز را به خود اختصاص داده‌اند. البته باید در نظر داشت که گزینه‌هایی که قرمز هستند را به علت کالری بالا، باید کمتر مصرف کرد.

گفته می‌شود این روند تغذیه‌ای در طولانی مدت، کاهش وزن مطلوبی را ایجاد خواهد کرد. البته این در صورتی است که فرد به قوانین آن پایبند باشد.

در این روند تغذیه‌ای اصل بر کاهش کالری دریافتی است. البته این روش اصولی برای کاهش وزن است. زیرا باید برای کاهش وزن، کالری دریافتی کمتر از کالری مصرفی باشد تا کالری سوزی اتفاق افتد.

سایرمقالات ... بهترین رژیم شیردهی

چه مواردی در رژیم نوم در نظر گرفته می‌شود؟

در این روند برای کاهش وزن به المان‌های مختلفی توجه می‌شود. گزینه‌هایی از جمله موارد زیر برای در نظر داشتن کالری دریافتی مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • سن
  • جنسیت
  • فعالیت بدنی
  • قد
  • وزن
  • سبک زندگی
  • عادات غذایی

با توجه به این موارد، کالری مورد نیاز روزانه تنظیم خواهد شد. علاوه بر این موارد در نظر گرفته خواهد شد که وزن نرمال برای فرد چه عددی باید باشد و طبق آن کالری مورد نیاز روزانه مشخص می‌شود.

البته در این روند بازه زمانی مورد نظر برای فرد که نیاز دارد در آن مدت لاغر شود نیز در نظر گرفته خواهد شد.

ولی باید در نظر داشته باشید که این برنامه غذایی برخی از استانداردها را در نظر دارد و طبق آنها روند تغذیه‌ای و کالری مورد نیاز فرد را تعیین می‌کند.

سایرمقالات .... انواع سالادهای رژیمی

از این رو به هیچ وجه برنامه‌ای تنظیم نمی‌کند که روزانه کمتر از 1200 کالری برای زنان و کمتر از 1400 کالری برای مردان را مشخص کرده باشد. حتی در طول این برنامه لاغری، نباید روزانه وزن را چک کرد.

جهت مطالعه بیشتر پیرامون رژیم های لاغری کلیک کنید.


تاریخ : دو شنبه 18 دی 1402
بازدید : 79
نویسنده : mozhgan

سندرم دامپینگ گروهی از علائم است که زمانی رخ می‌دهد که غذا از معده خیلی سریع به روده کوچک حرکت می‌کند. معمولاً پس از مصرف مواد غذایی یا مایعات با قند بالا رخ می‌دهد. سندرم دامپینگ زودهنگام 10 تا 30 دقیقه پس از صرف غذا علائم ایجاد می‌کند، در حالی که سندرم دامپینگ دیرهنگام یک تا چهار ساعت پس از صرف غذا علائم ایجاد می‌کند.

علائم سندروم دامپینگ

در ابتدا بهتر است بدانید که علائم سندرم دامپینگ معمولاً بعد از صرف غذا بعد از جراحی ظاهر می‌شود. ممکن است علائم اولیه و دیررس وجود داشته باشد. برخی از علائم رایج مرحله اولیه این بیماری عبارت‌اند از:

  • احساس نفخ
  • حالت تهوع و استفراغ
  • گرفتگی شکم
  • تپش قلب و آریتمی
  • گرگرفتگی
  • سرگیجه
  • اسهال
  • تعریق

برخی از افراد هم علائم اولیه و هم دیررس دارند و سندرم دامپینگ می‌تواند سال‌ها پس از جراحی ایجاد شود.

سایر مقالات ... تاثیر چاقی بر کمر درد

علل بروز سندروم دامپینگ

در هضم طبیعی، معده محتویات خود را به روشی کنترل شده که در آن ذرات بزرگ غذا از بین می‌رود، به قسمت بالایی روده کوچک، تخلیه می‌کند. برای برخی افراد، تغییر در آناتومی دستگاه گوارش به عنوان یک عارضه جانبی جراحی منجر به اختلال در عملکرد این سیستم می‌شود. کوچک‌تر بودن معده یا آسیب به پیلور بخشی از بدن که وظیفه بند را بر عهده دارد باعث می‌شود که مقادیر زیادی محتویات معده و ذرات غذای بزرگ‌تر به سرعت آزاد شوند.

سایر مقالات ... لیست بهترین بیمارستان‌ های خصوصی برای عمل اسلیو معده

این تخلیه سریع منجر به تغییرات شدید در سطح گلوکز خون و افزایش برخی هورمون‌ها می‌شود که سپس به علائم قلبی عروقی و علائم مرتبط با هیپوگلیسمی کمک می‌کند.

سندرم دامپینگ دیرهنگام بیشتر از تغییرات در سطح گلوکز و انسولین خون ناشی می‌شود. در سندرم دامپینگ دیررس، علائم به این دلیل ایجاد می‌شود که قند بیش از حد به سرعت در روده کوچک ترشح می‌شود. این افزایش منجر به افزایش سطح گلوکز خون می‌شود که منجر به پانکراس ترشح انسولین را افزایش دهد. این ترشح انسولین سپس باعث کاهش سطح گلوکز خون که منجر به علائم هیپوگلیسمی می‌شود.

جهت آشنایی با انواع بیماری ها و روش های درمان آن کلیک کنید.


تاریخ : یک شنبه 17 دی 1402
بازدید : 91
نویسنده : mozhgan

بله می‌توان فقط ارتودنسی روی دندان های فک پایین انجام داد یا مثلا دندانهای فک بالا، اما نکته مهم این است که تشخیص آن فقط توسط یک متخصص ارتودنسی خوب امکان پذیر است؛ چراکه ممکن است شما دارای مشکلات و ناهنجاری‌های دیگری در فک و دندان خود باشید که انجام ارتودنسی روی یک فک، باعث بدتر شدن آن ناهنجاری شود.

به طور کلی اگر انواع مختلف دندان فک بالا صاف و بدون بهم ریختگی باشد و همچنین فک بالا و پایین متقارن و کاملا تراز باشند و بین دندان ها فاصله نباشد و یا روی هم نیفتند، به احتمال زیاد شما می‌توانید ارتودنسی فک پایین را به تنهایی انجام دهید، اما همانطور که گفتیم، وضعیت شما حتما باید توسط یک متخصص بررسی شود.

در نظر داشته باشید که نظر اکثر متخصصین این است که بهترین حالت و نتیجه از درمان، زمانی است که هر دو فک بالا و پایین را با یکدیگر ارتودنسی کنید، زیرا مطمئن هستند که بعد از گذشت زمان دندانها به حالت قبل برنمی‌گردند.

عوارض ارتودنسی فک پایین

در شرایط مناسب، می‌توانید فقط بر روی دندان‌های پایین خود بریس دریافت کنید، اما فقط پس از مشاوره با ارتودنتیست خود و صحبت در مورد راه حلی که واقعا برای شما و سلامت شما مناسب است.

به عنوان مثال اگر شما یک اوربایت داشته باشید، مرتب کردن دندان‌های پایین به تنهایی ممکن است این مشکل را اصلاح کند و ممکن است نیازی به هیچگونه درمان اصلاحی روی دندان‌های فوقانی خود نداشته باشید. از سوی دیگر، اگر شما هنگامی که درمان را شروع می‌کنید یک آندربایت داشته باشید، ارتودنسی دندان‌های پایین به تنهایی، ممکن است مشکل را وخیم‌تر کند.

سایر مقالات ... انواع لمینت دندان

همانطور که دندان‌های شما جابجا می‌شوند، ممکن است مشکلات بایت ایجاد کرده یا مشکلات موجود را وخیم‌تر کنند به طوری که دندان‌های شما دیگر کارایی نداشته باشند. ممکن است دندان‌های شما مرتب به نظر برسند، اما به خوبی کار نکنند و این می‌تواند مشکلات جدی در این ردیف ایجاد کند.

جهت آشنایی بیشتر با درمان ارتودنسی کلیک کنید.


تاریخ : یک شنبه 17 دی 1402
بازدید : 82
نویسنده : mozhgan

در اینکه رژیم پروتئین رژیمی شامل غذاهای پروتئین‌دار است، شکی نیست. پروتئین در مواد غذایی متعدد از خوراکی‌های حیوانی تا گیاهی یافت می‌شود. در رژیم غذایی پروتئین باید مصرف خوراکی‌هایی مثل گوشت و مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات را در منوی غذای خود جای دهید و در عوض به شدت از مصرف کربوهیدرات بکاهید. در ضمن رژیم پروتئین باعث می‌شود که مواد مغذی دیگری مثل کلسیم، فیبر و آنتی‌اکسیدان نیز وارد بدن شوند.

سایر مقالات ... غذاهای رژیمی برای کاهش وزن

آیا رژیم پروتئین باعث لاغری می‌شود؟ مواد پروتئینی بخورید و لاغر شوید!

کربوهیدرات یکی از مهم‌ترین منابع ایجاد چربی اضافه در بدن به شمار می‌آید. به همین دلیل کاهش یا قطع مصرف کربوهیدرات باعث کم شدن وزن می‌شود. از طرفی باید منبعی را جایگزین کربوهیدرات کنید تا هم مواد غذایی مفید به بدن برسد و هم اینکه بدن انرژی لازم برای سوخت‌وساز را تامین کند. در رژیم پروتئین با جایگزین کردن کربوهیدرات با پروتئین باعث می‌شویم که بدن از چربی‌های انباشته به خصوص چربی‌های شکم و پهلو برای تولید انرژی استفاده کند.

از طرفی خوردن مواد پروتئینی از احساس گرسنگی جلوگیری کرده و باعث می‌شود که تا ساعت‌ها بعد از خوردن ماده غذایی پروتین‌دار احساس سیری کنید. مصرف پروتئین باعث افزایش متابولیسم بدن نیز می‌شود. در واقع پروتین، سوخت‌وساز بدن را بین 20 الی 35 درصد افزایش می‌دهد.

سایر مقالات ... علائم خطرناک رفلاکس معده

روزانه چقدر پروتئین باید مصرف کنم؟ پروتئین‌شمار خود را راه بیندازید!

مقدار مصرف پروتئین روزانه به مقدار کالری مصرفی شما بستگی دارد. به طور کلی باید بین 10 الی 35 درصد از کالری روزانه بدن از مواد پروتئینی باشد. مثلا اگر در روز 2000 کالری مصرف می‌کنید، 200 الی 700 کالری یا به عبارتی 50 الی 175 گرم آن باید از غذاهای پروتئین دار برای لاغری تامین شود. یکی دیگر از موارد تعیین‌کننده مقدار پروتئین مصرفی وزن فرد است. محققان می‌گویند که حداقل پروتئین مصرفی یک انسان برای جلوگیری از کمبود پروتئین 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم است؛ یعنی اگر 75 کیلوگرم باشید، روزانه باید 60 گرم پروتئین مصرف کنید.

سایر مقالات ... افزایش متابولیسم بدن

وقتی سن فرد به 40 الی 50 سال برسد با روند تحلیل ماهیچه روبه‌رو می‌شود. بنابراین مصرف پروتئین نیز باید افزایش یابد و به حدود 1 الی 1.2 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن برسد. یعنی یک فرد 40 الی 50 ساله که 75 کیلوگرم وزن دارد، باید روزانه بین 75 تا 90 گرم پروتئین مصرف کند.

سایر مقالات ... لاغری صورت


تاریخ : یک شنبه 17 دی 1402
بازدید : 81
نویسنده : mozhgan

هر بار که صورت شما جوش می‌زند، در پوست حالتی حفره‌مانند ایجاد می‌شود که جای انواع آکنه های صورت است. آکنه‌ها به‌صورت برآمدگی از پوست شما خارج می‌شوند. زمانی که آکنه‌ها تخلیه می‌شوند، جای آنها به‌صورت یک اسکار باقی می‌ماند که به آنها جای جوش می‌گویند.

به‌عبارت‌دیگر اسکار ناشی از آکنه نتیجه التهاب لکه‌های آکنه است. منافذ آکنه متورم می‌شود و در دیواره منافذ شکستگی رخ می‌دهد. برخی از لک‌های آکنه کوچک هستند و جای زخم ایجادشده کم‌عمق است و به‌سرعت بهبود می‌یابند. گاهی اوقات محتویات لکه‌ها به بافت اطراف می‌ریزد و جای زخم‌های عمیق‌تری ایجاد می‌کند. در این شرایط است که باید به دنبال راهی برای از بین بردن جای جوش بود.

انواع جای جوش

نکته مهم درخصوص جای آکنه هایی که روی پوست باقی می‌ماند، نوع جوش‌هاست. درواقع بسته به این که انواع جوش چیست و چه ماهیتی دارد، نوع لکه، شدت آن و مدت زمانی که باقی می‌ماند و حتی روشی که باید برای از بین بردن جای جوش استفاده کرد متفاوت است.

۱. جای جوش سر سیاه

یکی از انواع جوش‌هایی که روی صورت ظاهر می‌شود، جوش سرسیاه است. این دسته از برآمدگی‌های سیاه‌رنگ که کمتر به‌عنوان جوش در نظر گرفته می‌شوند، کمتر هم تمایل به ایجاد جای جوش دارند و معمولاً به‌خوبی به درمان پاسخ می‌دهند.

۲. جای جوش سر سفید

آکنه‌های سفیدرنگ هم معمولاً جوش‌های ریز چرکی هستند که بعد از مدتی از بین می‌روند. معمولاً اگر دست‌کاری نشوند یا به‌زور کنده نشوند، جای جوش قابل‌توجهی را ایجاد نمی‌کنند. بااین‌وجود اگر آکنه‌ها دست‌کاری شوند می‌توانند اسکار ایجاد کنند.

۳. جای پاپول ها

پاپول‌ها برجستگی‌های صورتی تا قرمزرنگی هستند که لمس آنها دردناک است. معمولاً این نوع جوش‌ها نیز اسکار شدیدتری را ایجاد می‌کنند و معمولاً جای آنها قرمزرنگ و ملتهب است.

۴. جای پوسچول ها

برخی از انواع جای جوش ضایعات پر از چرکی به نام پوسچول‌ها هستند که پایه آنها قرمزرنگ است و در بالا به رنگ سفید یا زردرنگ دیده می‌شوند. جای جوش این آکنه‌ها نیز می‌تواند بسیار ملتهب، گود و بدشکل شود.

۵. جای ندول

برخی از انواع جای جوش نیز مربوط به ندول‌ها هستند. ضایعات جامدی که اندازه بزرگ‌تری دارند و می‌توانند بیشتر آسیب برسانند، چرا که به عمق پوست کشیده می‌شوند. به همین دلیل هم ممکن است جای جوش عمیق‌تری ایجاد کنند.

جهت آشنایی با خدمات زیبایی کلیک کنید.

 


تاریخ : یک شنبه 17 دی 1402
بازدید : 80
نویسنده : mozhgan

این که در مورد اصلاح طرح لبخند صحبت می‌ کنند؛ بیشتر یک اصطلاح است. این کار اشاره به کارهایی دارد که یک دندانپزشک بر روی دندان‌ های فرد انجام می‌ دهد. در طی این پروسه تمامی مشکلات دهان و دندان، فرم بد دندان و مشکلات لثه را کامل برطرف می‌ کند. به طور کلی تمامی این درمان‌ ها برای رفع نقص‌ هایی است که در هنگام لبخند زدن یک فرد در دندان‌ ها و دهان او مشاهده می‌ شود.

اصول لازم برای طراحی یک لبخند جذاب

برای ایجاد یک طرح لبخند زیبا و جذاب اصول کلی باید رعایت شوند. این اصول عبارت‌اند از:

 بررسی نسبت صورت

تمامی نسبت‌ های صورت برای اصلاح لبخند بررسی می‌ شوند. این که گوش‌ ها چقدر با گونه‌ ها فاصله دارند؛ لب‌ ها چطور قرار گرفته‌ اند، حین لبخند لب‌ها چقدر باز می‌ شوند و دیگر مواردی که باید کامل در نظر گفته شوند تا فرد یک لبخند زیبا داشته باشد.

تحلیل نسبت لب به دندان

دندان‌ ها باید به طوری طراحی شوند که فرد حین ادای کلمات زیاد لب‌ هایش را از هم جدا نکند. همچنین باید دندان‌ ها متناسب بوده و از لب بیرون نروند. نسبت اندازه لب به دندان‌ ها نیز برای داشتن یک لبخند جذاب دقیق اندازه‌ گیری می‌شود.

سایر مقالات ... موارد استفاده از باندینگ دندان

تحلیل دندان‌ ها

شکل کلی دندان‌ ها تاثیر زیادی بر زیباتر دیده‌ شدن لبخند دارند. در مرحله تحلیل دندان‌ ها، با توجه به سن، جنسیت و شخصیت فرد، شکل دندان‌ هایش باید اصلاح شوند. برخی از صورت‌ ها با دندان‌ های ریز و صاف و برخی دیگر با درشت و گرد زیباتر می‌ شوند. این مهارت پزشک است که متوجه می‌ شود چه طرحی برای صورت شما مناسب است.

تحلیل لثه‌ ها

لثه‌ ها نگهدارنده دندان‌ ها هستند. اما در حین لبخند نباید بیش از 2 میلی‌‌ متر مشخص شوند. بنابراین برای این که فرد لبخندی زیبا و بدون لثه نما داشته باشد؛ نباید لثه‌ هایش دیده شوند. پس یکی از اصول طرح لبخند اصلاح لثه‌ ها می‌ باشد.

انواع روش ‌های اصلاح طرح لبخند

در نهایت هدف از انجام این کار طراحی لبخندی زیبا و جذاب است. هرچه طرح لبخند طبیعی‌ تر باشد؛ تاثیرگذارتر است. انجام اصلاح طرح لبخند نه تنها جنبه زیبایی دارد؛ بلکه تا حد چشمگیری سلامت و کیفیت دندان‌ ها را نیز بالا می برد. برای انجام طراحی لبخند روش‌ های زیادی وجود دارد که بسته به نیاز فرد از آن‌ ها استفاده می‌ شود. از جمله این روش‌ ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی لبخند به صورت دیجیتالی
  • طراحی لبخند با براکت دندانی

جهت آشنایی بیشتر با انواع روش های مدرن دندانپزشکی کلیک کنید.


تاریخ : یک شنبه 17 دی 1402
بازدید : 88
نویسنده : mozhgan

کلر عنصری با نماد Cl و عدد اتمی ۱۷ است که در گروه هالوژن‌ها قرار می‌گیرد. کلر به دلیل واکنش پذیری بالا و توانایی بسیار موثر در از بین بردن آلودگی‌های میکروارگانیسمی (پاتوژن‌ها)، از دیرباز تا کنون جهت تصفیه و گندزدایی آب در انواع مصارف تصفیه آب شهری، تصفیه آب استخر و تصفیه آب صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرآیند کلرزنی به افزودن مقدار مشخصی از گاز کلر یا ترکیبات آن نظیر هیپوکلریت سدیم (مایع) و هیپوکلریت کلسیم (جامد) به آب می‌گویند. میزان اثرگذاری کلر در از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها در آب به عواملی نظیر pH و دمای آب و مدت زمان تماس کلر با آب بستگی دارد. امروزه استفاده از کلر در تصفیه آب نسبت به گذشته محدودتر شده است. دلیل این امر واکنش کلر با سایر املاح موجود در آب و تشکیل محصولات جانبی با نام تری هالومتان‌ها (THMs) است که موادی سرطان‌زا محسوب می‌شوند. با این وجود کلر و ترکیبات آن همچنان به عنوان یکی از موثرترین و ارزانترین راهکارها جهت تصفیه و ضدعفونی کردن آب به شمار می‌روند.

پودر کلر جامد هیپوکلریت کلسیم (پرکلرین)

کلسیم هیپوکلریت یا پرکلرین یکی از انواع ترکیبات بسیار پرکاربرد کلر جهت تصفیه آب است. این ماده یک ترکیب شیمیایی با فرمول Ca(ClO)2 است که رنگی سفید و متمایل به طوسی داشته و به شکل جامد پودری یا قرص عرضه می‌شود. این ماده در دمای اتاق بسیار پایدار است و در محیط مرطوب رفته رفته تجزیه شده و بوی کلر از خود متصاعد می‌کند. کلسیم هیپوکلریت معمولا به دو شکل خشک (بدون آب) و هیدراته در بازار عرضه می‌شود. این ماده در مقیاس صنعتی از ترکیب گاز کلر با کلسیم هیدروکسید ساخته می‌شود. میزان حلالیت کلسیم هیپوکلریت در حدود ۲۱ گرم در ۱۰۰ میلی‌لیتر آب است و در آب سختی گیری شده بسیار بیشتر از آب سخت حل می‌شود. در صنعت تصفیه آب به این ماده پودر کلر، کلر پودری، کلر جامد و نیز پرکلرین می‌گویند.

سایر مقالات ... قرص کلر

 



:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
تاریخ : شنبه 16 دی 1402
بازدید : 79
نویسنده : mozhgan

برای این که در آب استخر، خزه و جلبک ایجاد نشود معمولا مقداری مس سولفات یا کات کبود به آب اضافه می شود. برای جلوگیری از ته نشین شدن املاح موجود در آب استخر (به اصطلاح کرم نزدن آب)، معمولا مقداری زاج به صورت محلول به آب اضافه می شود. برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در آب استخر هم از کلر استفاده می شود. در صورتی که مقدار مناسبی کلر در آب استخر ریخته شود، وجود کلر در آب ضرر چندانی برای سلامتی انسان نخواهد داشت و می تواند به آسانی کلیه میکروب های موجود در آب را از بین ببرد. برای افزودن کلر، کات کبود و زاج به آب استخر می توان به روش زیر عمل کرد:

•    برای افزودن کلر استخر به یک دستگاه کلر زن احتیاج دارید و با استفاده از کلر زن های اتوماتیک می توان این کار را  با سهولت بیشتری انجام داد.

•    دستگاه های کلرزن معمولا مجهز به PH متر هستند و میزان قلیایی یا اسیدی بودن آب استخر و تغییر PH به دلیل افزودن کلر به آب را اندازه گیری می کنند.

•    بعد از افزودن کلر به آب استخر، پس از چند دقیقه کلر در تمام استخر پخش می شود. پس از رسیدن کلر به تمام استخر، کلیه ویروس ها، میکروب ها و انگل های درون آب از بین خواهند رفت. پس از این فرایند میزان شفافیت و ماندگاری آب بیشتر می شود و اثر گندزدایی کلر در آب برای مدت طولانی باقی می ماند.

•    اگر قصد اضافه کردن کات کبود و زاج به آب استخر را دارید، بهتر است که این کار شب هنگام صورت گیرد.

•    توصیه می شود که اضافه کردن کات کبود و زاج به آب استخر، حدود دو ساعت پس از افزودن کلر انجام شود.

•    حداقل تا 6 ساعت پس از ریختن کات کبود و زاج در استخر از آب آن به هیچ عنوان استفاده نکنید، استفاده از این آب به ویژه برای کودکان خطرناک است. استفاده از آب حاوی زاج، می تواند موجب بروز خارش و حساسیت های پوستی شود.

•    هم چنین از افزودن هم زمان زاج و کات کبود به آب استخر خودداری کنید، زیرا این دو ترکیب اثر یکدیگر را خنثی می کنند. بهتر است که زاج یک هفته پس از کات کبود به استخر افزوده شود.

•    حدود 5 روز پس از آب گیری استخر، مقداری محلول کات کبود در اطراف آب استخر ریخته شود.

محاسبه مقدار کلر مورد نیاز برای آب استخر

کلر معمولا در سه نوع کلر مایع (هیپو کلریت سدیم)، کلر جامد (هیپو کلریت هیدراته) و گازی (کپسول کلر) در بازار وجود دارند و دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی مناسب می باشند. پودر کلر، ماده سفید رنگی با پایه کلسیم است که می توان از آن جهت ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات، آب استخر و سطوح آلوده به میکروب ها استفاده کرد.


تاریخ : شنبه 16 دی 1402
بازدید : 70
نویسنده : mozhgan

جداکننده ارتودنسی یا سپریتور ارتودنسی (Orthodontic Separator) یک وسیله کوچک و بسیار کاربردی در ارتودنسی است که برای ایجاد فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شود. جداکننده ارتودنسی معمولا به صورت حلقه‌های کوچک یا اشکال دیگر طراحی می‌شود و در فضای بین دندان‌ها قرار می‌گیرد.

جداکننده‌های ارتودنسی به شکل‌های مختلف استفاده می‌شوند تا فاصله کافی برای نصب سایر وسایل ارتودنسی را فراهم کنند. نصب این وسیله به اصلاح و تنظیم موقعیت دندان‌ها کمک می‌کند. همچنین اگر برای اصلاح دندان‌ها نیاز به تعویض براکت‌ها یا تعمیر و تغییر دیگر وسایل ارتودنسی متحرک یا ثابت وجود داشته باشد، از جداکننده ارتودنسی به منظور ایجاد فاصله کافی بین دندان‌ها استفاده می‌شود.

سایرمقالات... اصلاح طرح لبخند

مزایای استفاد از جدا کننده ارتودنسی

جداکننده ارتودنسی یک وسیله کمکی است که توسط ارتودنتیست برای جدا کردن دندان‌ها در هنگام انجام درمان ارتودنسی استفاده می‌شود.

استفاده از این وسیله مزایای زیادی را به دنبال دارد. مهم‌ترین مزایای استفاده از جداکننده ارتودنسی تک دندان عبارتند از:

کمک به تنظیم دندان‌ها

جداکننده ارتودنسی به متخصص ارتودنسی کمک می‌کند تا دندان‌ها را به شکل صحیح، به موقعیت مطلوب برای انجام درمان ارتودنسی هدایت کند. این وسیله با جدا کردن دندان‌ها از یکدیگر، فضای لازم برای قرارگیری براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی را فراهم می‌کند.

افزایش فاصله بین دندان‌ها

از جداکننده ارتودنسی برای حل برخی از مشکلات دندانی نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال، اگر دندان‌ها فاصله بسیار کمی از یکدیگر داشته باشند، جداکننده ارتودنسی می‌تواند آن‌ها را از هم جدا کند و فضای لازم برای جابجایی دندان‌ها را فراهم کند. می‌توان پس از اصلاح موقعیت دندان‌ها، از سیم پشت دندان بعد از ارتودنسی برای حفظ موقعیت آن‌ها استفاده کرد.

کاهش درد و راحتی درمان

استفاده از جداکننده ارتودنسی می‌تواند به کاهش درد و افزایش راحتی درمان ارتودنسی کمک کند. با جدا کردن دندان‌ها، فشاری که به دندان‌ها وارد می‌شود کاهش می‌یابد و احتمال بروز درد و ناراحتی نیز کم می‌شود.

به طور کلی، استفاده از جداکننده ارتودنسی می‌تواند در بهبود و نتیجه‌بخشی ارتودنسی بسیار تاثیرگذار باشد و مزایایی مهم را برای افراد تحت درمان ارتودنسی فراهم ‌کند.

جهت مطالعه بیشتر پیرامون درمان ارتودنسی کلیک کنید.


تاریخ : شنبه 16 دی 1402
بازدید : 87
نویسنده : mozhgan

نوم همچون اتکینز بیشتر از آن‌که خود را یک برنامه و رژیم غذایی بداند؛ به‌صورت یک سبک زندگی معرفی می‌کند که به شما کمک می‌نماید با تغییرات رفتاری، سبک زندگی خود را تغییر دهید. نوم به‌صورت یک اپلیکیشن یا برنامه است که در حقیقت توسط یک الگوریتم به شما کمک می‌نماید تا بتوانید سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهید و موارد زیر را ارائه می‌دهد:

چالش‌های هفتگی و اطلاعات آموزشی: موضوعات شامل تغذیه، مدیریت استرس، تعیین هدف و شکل‌گیری عادت سالم است.

ابزارهایی برای پیگیری پیشرفت شما: این‌ها به شما امکان می‌دهد وعده‌های غذایی، رژیم ورزشی و وزن بدن خود را ثبت کنید.

یک تیم مربیگری مجازی: یک متخصص هدف، مربی گروه و گروه پشتیبانی قرار است به شما کمک کند در مسیر خود بمانید.

ردیابی بیومتریک: این ویژگ‌ ها به شما کمک می‌کند سطح قند و فشار خون خود را کنترل کنید.

سایر مقالات ... اهمیت سالاد در رژیم های لاغری

نوم چگونه کار می‌کند؟

رژیم لاغری نوم قصد دارد مانند اکثر برنامه‌ها و برنامه‌های رژیم غذایی تجاری، با ایجاد کسری کالری، به لاغر شدن شما کمک کند. کسری کالری زمانی رخ می‌دهد که شما به طور مداوم کالری کمتری نسبت به مصرف روزانه خود مصرف نمایید. برنامه نوم کالری مورد نیاز روزانه شما را بر اساس جنسیت، سن، قد، وزن و پاسخ به یک سری سوالات مربوط به سبک زندگی تخمین می‌زند.

بسته به وزن هدف و چارچوب زمانی شما، نوم از الگوریتمی برای تخمین میزان کالری مورد نیاز برای خوردن در روز استفاده می‌نماید. این به عنوان بودجه کالری شما شناخته می‌شود. به دلایل ایمنی و برای اطمینان از تغذیه کافی، برنامه حداقل میزان کالری روزانه را برای زنان ۱۲۰۰ و برای مردان ۱۴۰۰ در نظر می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد از این میزان کمتر شود. همچنین به دلیل تاکید بر روی گام به گام حرکت کردن، به افراد اجازه می‌دهد تا به‌صورت روزانه وزن خود را ثبت نمایند.

جهت مطالعه بیشتر پیرامون انواع رژیم های غذایی کلیک کنید.


تاریخ : شنبه 16 دی 1402
بازدید : 75
نویسنده : mozhgan

اگر به‌تازگی لاغر شده باشید، احتمالا به‌دنبال استراتژی‌های مفیدی برای رژیم تثبیت وزن می‌گردید. اکثر رژیم‌های غذایی (چه بد و چه خوب)، در کوتاه‌مدت به کاهش وزن کمک می‌کنند. بنابراین، تفاوت اصلی آن‌ها به این برمی‌گردد که آیا می‌توانند به ثابت نگه داشتن وزن هم کمک کنند یا خیر.

انتخاب یک برنامه‌ی نامناسب ممکن است تمام تلاش‌های شما را خنثی کند و دوباره وزنتان را بالا ببرد. رژیم یویو (بالا و پایین رفتن مکرر وزن) با چاقی، بی‌خوابی، بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت نوع ۲ مرتبط است. برای اینکه در این چرخه گرفتار نشوید، باید با دلایل افزایش وزن مجدد آشنا شوید و راهکارهای تثبیت وزن بعد از لاغری را بیاموزید.

سایرمقالات ... رژیم شوک

چرا بعد از لاغر شدن دوباره وزنتان بالا می‌رود؟

۱. پیروی از برنامه‌های غذایی سخت و محدودکننده

برنامه‌های غذایی محدودکننده از دو طریق باعث کاهش وزن می‌شوند: ۱) کم‌خوری شدید به کاهش وزن سریع منجر می‌شود که این امر کاهش لپتین را به‌دنبال دارد و باعث پرخوری می‌شود و ۲) وقتی خود را کاملا از خوردن یک غذا یا گروه‌ی غذایی محروم می‌کنید، تمایل‌تان برای خوردن آن بیشتر می‌شود. بنابراین، ممکن است در ساعات پایانی روز پرخوری کنید.

توصیه می‌شود کالری دریافتی خود را تا حدی کاهش دهید که در حین تلاش برای رسیدن به تناسب اندام، احساس سیری و رضایت هم داشته باشید.

۲. نداشتن عاد‌ت‌های پایدار

اینکه بعد از لاغر شدن چگونه غذا بخورید به اندازه‌ی تغذیه‌ی شما در دوران کاهش وزن اهمیت دارد. به همین دلیل، بهتر است به سراغ رژیم‌هایی بروید که بتوانید تا پایان عمر از آن‌ها پیروی کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که ایجاد تغییرات کوچک در برنامه‌ی غذایی و فعالیت بدنی، در مقایسه با تغییرات بزرگ، تأثیر بیشتری در کنترل وزن دارد.

سایر مقالات ... لاغری با فستینگ

۳. کاهش وزن سریع

برای کاهش وزن قرص جادویی یا راه‌ی حل سریع وجود ندارد. اگر به‌دنبال این ادعاها بروید، در نهایت از اهداف خود دور می‌شوید. افرادی که به‌سرعت وزن کم می‌کنند و به دنبال رژیم فستینگ هستند، در مقایسه با کسانی که رویکرد آهسته‌تری دارند، چربی کمتر و عضله‌ی بیشتری از دست می‌دهند.

۴. کنار گذاشتن ورزش

اگر از ورزش برای لاغر شدن استفاده می‌کردید، توقف ناگهانی آن بدون تغییر دادن برنامه‌ی غذایی می‌تواند تثبیت وزن را سخت‌تر کرده و حتی به افزایش وزن منجر شود. بهترین گزینه این است که پس از رسیدن به وزن دلخواه‌‌ی خود، برنامه‌ی غذایی و ورزشی خود را زیاد تغییر ندهید.

اگر احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنید یا فکر می‌کنید به استراحت نیاز دارید، می‌توانید از یک مربی باتجربه کمک بگیرید تا در حین تمرین استراحت لازم را به شما بدهد.


تاریخ : شنبه 16 دی 1402
بازدید : 71
نویسنده : mozhgan

اگر از دندان های حساس رنج می برید، حتما می دانید انجام ساده ترین کارهایی مانند مسواک زدن، خوردن بستنی یا نفس کشیدن در هوای سرد چقدر ناراحت کننده است. این فعالیت های روزمره می تواند ناراحتی گسترده ای برای افرادی که دندان های حساس دارند ایجاد کند. بنابراین جای تعجب نیست که ممکن است شما در خصوص ارتودنسی دندان حساس دچار هراس باشید زیرا قطعا با وجود دستگاه های ارتودنسی ثابت و دست و پا گیر احتمالا تحمل حساسیت دندان حتی سخت تر باشد.

سایرمقالات.... دلایل عقب بودن فک پایین

اما دقیقا چه چیزی باعث حساسیت دندان می شود؟

حساسیت دندان نشانگر واکنش بدن به آسیب در بافت دندان و لثه است. هنگامی که بافت لثه شروع به عقب رفتن می کند (تحلیل لثه)، قسمت هایی از دندان های شما که به طور معمول توسط مینای دندان پوشیده شده یا محافظت شده اند، در معرض دید قرار می گیرند. این همان چیزی است که باعث ایجاد درد عصبی یا حساسیتی می شود که افراد از آن شکایت می کنند. اما در واقع چه چیزی باعث می شود که این روند در وهله اول اتفاق بیفتد؟

دلایل بیشماری برای ایجاد آسیب و حساسیت دندان و لثه وجود دارد. برخی از دلایل عمده حساس شدن دندان ها عبارتند از:

  • مسواک زدن دندان ها با فشار بیش از حد یا استفاده از مسواک خیلی سفت به جای مسواک نرم
  • بالا رفتن یا تحلیل لثه
  • نوشیدنی های اسیدی (مانند نوشیدنی های گازدار ، نوشیدنی های شیرین و آب میوه ها که باعث از بین رفتن مینای دندان) می شوند.
  • آسیب به عصب دندان در کانال ریشه یا سایر آسیب های جسمی که لثه را در معرض دید قرار می دهد.
  • پیری (مینای دندان با افزایش سن از بین می رود).
  • و در نهایت دندان قروچه

سایرمقالات... ایا میشود همزمان با ارتودنسی عمل بینی انجام داد

توصیه های متخصصان ارتودنسی برای افرادی که دندان حساس دارند

اگرچه مسواک زدن مستقیم بعد از غذا معمولاً توصیه نمی شود، اما برای افرادی که دارای بریس ارتودنسی هستند، باید حتما در نظر گرفته شود. دلیل این امر این است که مواد غذایی راحت تر می توانند بین دندان و بریس ارتودنسی گیر کنند. و هنگامی که این اتفاق می افتد، باکتری ها با فعالیت مخرب خود باعث پوسیدگی دندان ها میشود.

این امر به نوبه خود حساسیت و درد دندان را بسیار بیشتر می کند. متخصص ارتودنسی شما ابزارها و روش های صحیحی را برای مراقبت از دندان ها و دستگاه ها در طول ارتودنسی در اختیار شما قرار میدهند.

جویدن بعضی از غذاها می تواند دردسرساز باشد بنابراین از خوردن غذاهای سخت، ترد یا چسبنده یا هر چیزی که دارای قند زیاد باشد خودداری کنید. زیرا احتمالاً این موضوع باعث می شود که دندانهای شما آسیب دیده و مستعد حساسیت بیشتری شوند.

همچنین از خمیردندان هایی استفاده کنید که مخصوص دندان های حساس هستند.

جهت آشنایی بیشتر پیرامون درمان ارتودنسی کلیک کنید.


تاریخ : سه شنبه 12 دی 1402
بازدید : 93
نویسنده : mozhgan

آفت دهان به زخم‌های کوچک گرد یا بیضی شکلی گفته می‌شود که با مرکز سفید یا زرد و حاشیه قرمز در اطراف لثه، قسمت داخل گونه‌ها و زبان ایجاد می‌شود. ابتلا به آفت موجب می‌شود تا فرد در خوردن و نوشیدن دچار مشکل شود. این مشکل در هر سنی ایجاد می‌شود و معمولاً بعد  از سن بلوغ شایع‌تر است. حدود 20 تا 30 درصد افراد به‌طور مکرر و به دلایل مختلف به آفت مبتلا می‌شوند و سایر افراد نهایتاً سالی 1 تا 2 بار این مشکل را تجربه می‌کنند.

سایر مقالات ... پروتز یا دندان مصنوعی ژله ای

انواع آفت دهان

آفت‌ها انواع مختلفی دارند و معمولاً به 3 دسته‌بندی جزئی، ماژور و هرپتی فرم تقسیم می‌شوند.

زخم‌های جزئی شایع‌ترین نوع آفت دهن هستند که معمولاً در اندازه کوچک، بیضی و با لبه قرمز ایجاد می‌شود. این زخم‌ها بدون ایجاد اسکار در عرض 1 تا 2 هفته کاملاً بهبود پیدا می‌کنند.

سایر مقالات ... انتخاب بهترین دکتر لمینت در تهران

زخم‌های ماژور یا بزرگ نوع دیگری از آفت‌ها هستند که شکل گردی دارند و لبه‌های آن‌ها نامنظم است. این آفت‌ها معمولاً بسیار دردناک هستند و بهبود آن‌ها تا 6 هفته طول می‌کشد. معمولاً جای زخم این آفت‌ها روی دهان باقی می‌ماند.

زخم‌های هرپتی فرم نوع غیر معمولی از آفت‌های دهان هستند که معمولاً در اواخر زندگی و در افراد مسن ایجاد می‌شوند. این زخم‌ها در اصل 10 تا 100 زخم ریز هستند که به یک زخم بزرگ تبدیل می‌شوند و معمولاً بدون ایجاد اسکار در عرض 1 تا 2 هفته درمان می‌شوند.

علائم آفت دهان

آفت دهن معمولاً زخم‌های باز، گرد و دردناکی هستند که با پوششی سفید یا زرد رنگ و هاله‌ای قرمزرنگ در اطراف خود قابل‌شناسایی هستند. در اکثر مواقع آفت‌ها کوچک و حدود 6 میلی‌متر هستند، اما برخی اوقات ممکن است بزرگ‌تر و عمیق‌تر باشند. به‌طورمعمول آفت دهن در قسمت جلوی دهان، زیر زبان، پشت لب‌ها، داخل گونه و یا روی سطح و اطراف زبان ایجاد می‌شود.

معمولاً 1 تا 2 روز قبلم از ظاهر شدن زخم‌ها فرد متوجه احساس سوزش و سوزن شدن در آن ناحیه شود. 3 تا 4 روز اول فرد بیش‌ترین درد و سوزش را احساس می‌کند و بعد از آن علائم کاهش پیدا می‌کند.

منبع: مجله ژاله ایمپلنت


تاریخ : سه شنبه 12 دی 1402
بازدید : 73
نویسنده : mozhgan

آمادگی قبل از عمل جراحی، شامل زمان‌بندی برای رفت و آمد به بیمارستان، اجرای برخی مقررات و نکات برای حفظ سلامت جسمی و روحی و همچنین همراه داشتن برخی لوازم مورد نیاز بیمار است. در ادامه به کار‌هایی که باید انجام دهید، می‌پردازیم. با مجله اسلیو سرجن همراه باشید.

یک جراح لاغری خوب پیدا کنید

اولین قدم، مهمترین کاری که شما باید انجام دهید انتخاب یک جراح لاغری خوب است. زیرا حتی اگر شما همه اقدامات قبل از عمل را به خوبی انجام داده باشید اما جراح خوبی نداشته باشید تمام زحمات شما هدر می‌رود.

درباره این جراحی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید

اگر شما کاندید جراحی هستید باید اطلاعات بیشتری در مورد کاری که می‌خواهید انجام دهید، داشته باشید. درست است که هدف شما سلامتی است، با این حال پی بردن به فلسفه انجام این اعمال و اینکه چگونه و از چه مسیری قرار است لاغر شوید برای شما می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

شما می‌توانید با جستجو در اینترنت و یا مطالعه کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته شده اطلاعاتی در این زمینه پیدا کنید.

درباره هزینه این عمل و پوشش بیمه خود بیشتر بدانید

همانطور که آگاه هستید، جراحی لاغری هزینه نسبتاً بالایی دارد ولی اگر کاندید جراحی باشید، یعنی اگر شاخص توده بدنی شما بالای ۴۰ باشد، بیمه‌ها می‌توانند بخش زیادی از هزینه پرداختی شما را پوشش دهند.

درباره این موضوع حتماً با بیمه خود (پایه و تکمیلی) صحبت کنید و ببیند آیا آن‌ها هزینه عمل لاغری را پوشش می‌دهند یا خیر.

سایر مقالات ... هزینه بای پس معده با بیمه

رژیم بگیرید

به طور کلی هدف از داشتن این رژیم غذایی بالا بردن درصد موفقیت عمل است. بهتر است که قبل از عمل اسلیو معده شما از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید تا بعد از عمل تغییر این سبک برایتان آسان‌تر باشد.

هدف از رژیم عبارتند از :

 

  • باعث آسان و ایمن تر شدن روند عمل می‌شود
  • خطر بروز عوارض اسلیو معده را به شدت کاهش می‌دهد

ورزشی مداوم در برنامه روزانه تان قرار دهید

اگر ورزش نمی‌کنید سعی کنید فعالیت فیزیکی هر چند کوتاه اما پیوسته‌ای در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید مانند پیاده روی‌های کوتاه، ورزش‌های نشسته و …

بیشتر بخوانید ... لیست ورزش های بعد از عمل لاغری

آزمایشات قبل از جراحی لاغری را انجام دهید

قبل از جراحی لاغری لازم است که یک ارزیابی دقیق و کلی از سلامت بیمار انجام شود. بهترین راه برای جلوگیری از عوارض احتمالی جراحی، یافتن عامل آن پیش از عمل است. از این رو باید قبل از اسلیو معده یکسری آزمایش انجام دهید.


تاریخ : سه شنبه 12 دی 1402
بازدید : 76
نویسنده : mozhgan

انواع جوش صورت و بدن (به انگلیسی: Acne) یک مشکل پوستی است که در نتیجه تجمع سلول های مرده پوست، انسداد منافذ چربی و ترشح زیاد غدد چربی پوست رخ می‌دهد. این جوش ها همچنین به عنوان آکنه نیز شناخته می‌شود، اما آکنه در واقع یک نوع جوش و عارضه پوستی است.

این مشکل بیشتر در نواحی صورت مانند پیشانی، گونه‌ها و چانه ایجاد می‌شود و می‌تواند به صورت لکه‌های قرمز یا سفید بروز کند. جوش صورت فرم‌های مختلفی از جمله جوش سفید (کومدون) که ترشح چربی پوست در داخل منفذ چربی انباشت می‌شود، و جوش قرمز و التهابی (آکنه) که ناشی از عفونت با باکتری‌ها و التهاب پوست است، دارد و معمولاً با خارش، سوزش، التهاب، قرمزی و حتی تشکیل زخم همراه است. 

سایر مقالات ... بهترین متخصص درمان جوش

این جوش ها نه تنها به لحاظ ظاهری ناراحت کننده است، بلکه می‌تواند بر روی اعتماد به نفس فرد نیز تأثیر بگذارد. عواملی مانند تغذیه نامناسب، استرس، برخی بیماری‌ها، مراقبت نادرست از پوست تماس مستقیم با مواد آلوده، ترشح بیش از حد چربی پوست و تنظیم نامناسب هورمون‌ها و حتی تغییرات هورمونی در اثر بارداری یا زایمان می‌توانند باعث بروز جوش صورت شوند.

با توجه به اهمیت آکنه و تأثیر آن بر روی زندگی روزمره، آشنایی بیشتر با علل، راهکارها و روش‌های پیشگیری و درمان جوش صورت می‌تواند به شما کمک کند تا پوست سالم‌تری داشته باشید و از زیبایی صورت خود لذت ببرید.

متغیرهای مختلفی که در بروز جوش صورت  تاثیر می گذارند!

بروز جوش صورت تحت تأثیر متغیرهای مختلفی قرار می‌گیرد. تغییرات هورمونی در بدن، مانند دوران نوجوانی، بارداری، دوران قاعدگی، و پس از آن می‌تواند منجر به بروز این عارضه شود. این تغییرات هورمونی می‌توانند به افزایش ترشح چربی پوست، انسداد منافذ چربی و رشد باکتری‌ها منجر شوند.

اگر پوست چرب دارید و پوست شما دارای ترشح چربی بیش از حد است، احتمال بروز جوش در صورت شما بیشتر است. این مسئله ممکن است به علت ژنتیک، نوع پوست، محیط زیست و تغذیه نامناسب باشد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که استرس می‌تواند به تحریک غدد چربی پوست و ایجاد التهاب منجر شود.

تماس پوست با آلودگی هوا، ذرات معلق و مواد آلوده، استفاده از محصولات آرایشی ناسازگار با پوست، تغذیه نامناسب و مصرف غذاهایی با اندک مقدار مواد مغذی و همچنین مصرف غذاهای چرب و ناسالم، عدم رعایت بهداشت پوست مانند شستشوی نامناسب صورت، لمس پوست با دستان کثیف و فشار زیاد بر روی پوست می‌تواند به انسداد منافذ چربی و ایجاد جوش صورت منجر شود.

منبع: مجله فیلر بینی


تاریخ : سه شنبه 12 دی 1402
بازدید : 75
نویسنده : mozhgan

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند؛ غالبا برای شروع به سراغ رژیم پروتئین می‌روند که کار بسیار درستی هم است. خوردن پروتئین به فرد کمک می‌کند تا احساس سیری کند و طبیعتا غذای کمتری هم بخورد. رژیم‌های پر پروتئین معمولاً شامل مقادیر زیادی پروتئین و فقط مقدار کمی کربوهیدرات هستند.

سایر مقالات ... علائم خطرناکرفلاکس معده

ارزش غذایی پروتئین

ارزش غذایی پروتئین با مقدار اسیدهای آمینه ضروری آن اندازه گیری می‌شود. غذاهای مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از اسیدهای آمینه ضروری هستند. به‌طور کلی می‌توان پروتئین را به دو دسته کلی محصولات حیوانی و پروتئین‌های گیاهی تقسیم کرد.

پروتئین‌های حیوانی

محصولات حیوانی (مانند مرغ، گوشت گاو یا ماهی و محصولات لبنی) دارای تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند و به عنوان پروتئین “کامل” (یا پروتئین ایده‌آل یا با کیفیت بالا) شناخته می‌شوند.

محصولات سویا، کینوا و دانه‌های سبز برگی به نام آمارانت (مصرف در آسیا و مدیترانه) نیز دارای تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند.

ساسیر مقالات... لاغری صورت

پروتئین گیاهی

پروتئین‌های گیاهی (لوبیا، عدس، آجیل و غلات کامل) معمولاً فاقد حداقل یکی از اسیدهای آمینه ضروری هستند و به عنوان پروتئین‌های «ناقص» محسوب می‌شوند.

افرادی که از یک رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی می‌کنند، باید هر روز منابع پروتئینی مختلفی را از ترکیبی از غذاهای گیاهی انتخاب کنند تا مطمئن شوند که ترکیب کافی از اسیدهای آمینه ضروری را دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، یک وعده غذایی حاوی غلات و حبوبات، مانند لوبیا پخته شده روی نان تست، تمام اسیدهای آمینه ضروری موجود در یک غذای گوشتی معمولی را فراهم می‌کند.

رژیم پروتئین چیست؟

رژیم پروتئینی رژیم عجیب و خاصی نیست، اما تقریبا گران است و نیاز به آشپزی دارد. لیست غذاهای رژیمی برای کاهش وزن شامل گوشت، ماهی، محصولات لبنی، لوبیا و حبوبات، تخم مرغ و سبزیجات نسبتاً غنی از پروتئین مانند کلم بروکلی و اسفناج می‌شود.

افرادی که از این رژیم غذایی استفاده می‌کنند، اغلب مصرف کربوهیدرات خود را کاهش می‌دهند و به عبارتی مصرف غذاهای فرآوری شده، نان و سایر محصولات کربوهیدراتی مثل ماکارونی، سیب زمینی و برنج بسیار کاهش می‌دهند یا آن‌ها را حذف می‌کنند.

در رژیم پروتئین یک ماهه چه بخوریم؟

برخی از منابع غذایی رژیم پروتئینی عبارتند از:

  • گوشت بدون چربی: گوشت گاو، بره، گوساله،
  • گوشت طیور: مرغ، بوقلمون، اردک، غاز
  • ماهی و غذاهای دریایی: ماهی‌ها، میگو
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی: شیر، ماست (مخصوصا ماست یونانی)، پنیر (به ویژه پنیر دَلَمه)
  • آجیل و دانه‌ها: بادام، گردو، فندق، بادام هندی، تخم کدو تنبل، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان
  • حبوبات و لوبیا: همه لوبیاها، عدس، نخود، توفو.

سایر مقالات ... افزایش متابولیسم بدن


تاریخ : دو شنبه 11 دی 1402
بازدید : 97
نویسنده : mozhgan

رژیم دش Dietary Approaches to Stop Hypertension) DASH)، یک برنامه غذایی سالم بوده که برای کمک به درمان یا پیش‌گیری از فشار خون بالا، طراحی شده است. رژیم غذایی DASH شامل غذاهایی سرشار از پتاسیم، کلسیم و منیزیم و مقدار زیادی سبزیجات، سدیم و کالری مصرفی کنترل شده و استفاده از غذاهای کم چرب است. این مواد مغذی به کنترل فشار خون کمک می‌کنند.

علاوه‌بر کاهش فشار خون، باعث کاهش وزن و خطر ابتلا به بیماری قلبی نیز می‌شود و برای تمامی افراد، حتی با فشار خون طبیعی، مناسب است. به همین دلیل، این رژیم به‌عنوان بهترین برنامه غذای رژیمی برای فشار خون بالا، شناخته شده است.

توجه داشته باشید این رژیم همچون رژیم نوم، محدودیت‌های خاصی برای مصرف غذاهای حاوی سدیم، چربی اشباع شده و قندهای مصنوعی دارد.در صورت حساس بودن بدن خود به سطح مصرفی سدیم روزانه، باید حتما قبل از شروع این رژیم، با پزشک مشورت کنید.

مقدار سدیم مجاز در رژیم دش

در این رژیم همچون رژیم پروتئین میزان نمک دریافتی حائز اهمیت است و نباید روزانه بیش از یک قاشق چایخوری ( ۲۳۰۰ میلی‌گرم) باشد. در بعضی از نسخه‌های این رژیم میزان نمک مجاز سه چهارم قاشق چایخوری و معادل با ۱۵۰۰ میلی‌گرم می‌باشد. علاوه بر تاثیر بر کاهش فشار خون رژیم DASH تاثیر به سزایی در کاهش وزن و همچنین کاهش ریسک ابتلا به سرطان دارد. البته از این رژیم به تنهایی نمیتوان انتظار کاهش وزن داشت و باید همراه با کنترل کالری برای این هدف تنظیم شود.

جالب است که بدانید رژیم DASH فشار خون را هم در افراد با فشار خون بالا و هم با فشار خون نرمال کاهش می‌دهد.

برای تعیین سدیم مورد نیاز بدن خود، باید با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کرده و رژیم‌تان را طبق آن انتخاب کنید. دقت کنید نباید در کاهش نمک (سدیم) روزانه زیاده‌روی کنید. اکثر مردم در حدود ۲ تا ۲/۵ قاشق چایخوری در روز نمک میخورند که کاهش آن به ۱ قاشق چایخوری تغییر شایانی است و تاثیر مثبتی دارند.

سایر مقالات ... قاتل سلولیت


به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com